تحقیق خانه حاج آقا علی رفسنجان
نوشته شده توسط : safa
تحقیق خانه حاج آقا علی رفسنجان

تاریخ ایجاد 15/10/2016 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 182   قیمت: 34000 تومان     تعدادمشاهده  8  


دانلود تحقیق خانه حاج آقا علی رفسنجان
 
این فایل در قالب Word قابل ویرایش، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی می باشد
 
قالب: Word
 
تعداد صفحات: 182
توضیحات:
 
چکيده
 
بنا­ی خانه حاج آقا علی در قاسم آباد رفسنجان واقع گردیده و از نظر معماری دارای اهمیتی به سزا می ­باشد. قدمت آن حدود 180 سال است و برای ساخت آن از عناصر و مصالح بومی که به مقتضای زمان در مناطق کویری موجود و مورد استفاده قرار می­ گرفته، استفاده گردیده است. نحوه قرار گیری هر بخش از ساختمان نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی و آب و هوا در نظر گرفته شده است. در این نوشتار سعی گردیده تا ضمن اینکه خانه حاج آقاعلی معرفی می گردد تزیینات آن به ویژه نقوش گچبری خانه حاج آقا علی مورد بررسی قرار گیرد. این بررسی شامل: مواد و مصالح (گچ)، نوع نقوش (گل، گلدان و طرح­های اسلیمی، حیواناتی مانند پرندگان ماهی و....)، تناسب و اندازه ها در اشکال، کادربندی، تأثیرگرفتن از دوران متعدد، مقایسه با گچبری­ های دوران و مکان های دیگر، نگاه فرهنگی و باور اعتقادی به نوع نقوش، رنگ بندی نقوش و نوع شکل­ های هندسی و مفاهیم آنها و... که در اکثر موارد همراه با عکس می­ باشد.
 
لزوم بر حفظ و مرمت این نقوش در واقع پاک کردن آینه تمام نمای معماری و نقش آفرینی گذشته در مناطق کویری ایران زمین است از غبار و زنگ گذر زمان، همتی مردانه و کوششی غیرتمند را می­ طلبد. یکی از راه­ های حفظ و معرفی این گونه بناها، استفاده از نقوش بازسازی آن ها است. چرا که خود مجموعه را نمی ­توان حرکت داد، اما نقوش بازسازی آن ها می ­توانند به هر سرزمینی بروند و هویت ملی و بلندای فکری سازندگان خود را به جهان واگویند.
 
مقدمه
 
بدون تردید مهم‎ترین و قدیمی‎ترین بنای معماری، خانه می‎باشد، از زمانی که انسان از غار بیرون آمد نیاز به سرپناه را احساس کرد. در همان آغاز با الهام از غارهای زمان خود، ساخت خانه را آغاز کرد. سالیان متمادی گذشت تا خانه شکل تکامل یافته به خود گرفت.
 
خانه از روزگار کهن محل امن و آسایش آدمی بوده است و در این راستا تلاش شده که معماری آن به بهترین نحو نیازها را پاسخ گوید و پس از رفع نیازهای اولیه آن را به شکل مجلل و باشکوه در آورند. شاید یکی از مهم ترین عوامل در شکل گیری خانه اقلیم بوده است و بنابر هر اقلیم؛ فرهنگ آن منطقه نیز تحت تأثیر قرار گرفته و خانه ها با ویژگی های خاص شکل گرفتند.
 
اگرچه کارشناسان معماری، دوره قاجاریه را دوره انحطاط معماری می‎دانند، اما در همین زمان خانه‎هایی بنا شده که عظمت و شکوه معماری ایرانی را نشان می‎دهند. از جمله این خانه‎ها، خانه حاج‎آقا‎علی رفسنجان می‎باشد.
 
حاج آقا علی معروف به زعیم ا... که در آغاز از ثروت بی بهره بود و به پیله وری اشتغال داشت، در اثر تلاش و جدیت، اربابی بزرگ و معتبر در رفسنجان می شود و چنان اعتباری کسب می کند که او را امین التجار لقب می دهند؛ به طوریکه آوازه ی او به دربار ناصرالدین شاه نیزمی رسد. او با تمامی نقاط شرق آسیا روابط تجاری داشت؛ لیکن بر اثر عواملی ناخوشایند در اواخر عمر دچار فقر می گردد.
 
مجموعه حاج آقاعلی شامل خانه، بازار و آب انبار است. در تقریر حاضر سعی شده است به خانه حاج آقاعلی که در قاسم آباد رفسنجان واقع شده است، پرداخته شود. این بنا مملو از گچبری های بی نظیر و آجرکاری های متنوع است
 
امید که متن حاضر بتواند گامی موثر در جهت حفظ و بازسازی تزیینات این بنای ارزشمند داشته باشد و مورد توجه علاقمندان به فرهنگ و هنر قرار گیرد.


کلمات کلیدی مرتبط:
دانلود تحقیق خانه حاج آقا علی رفسنجان , ,این فایل در قالب Word قابل ویرایش، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی می باشد , ,قالب: Word , ,تعداد صفحات: 182 ,توضیحات: , ,چکيده , ,بنا­ی خانه حاج آقا علی در قاسم آباد رفسنجان واقع گردیده و از نظر معماری دارای اهمیتی به سزا می ­باشد. قدمت آن حدود 180,
مقالات مرتبط در این دسته
پروژه مرمت خانه طبیب زاده اصفهان،پاورپوینت
پروژه بررسی و تحلیل موزه هنرهای تزئینی ،رکیب خانه، اصفهان
دانلود , پروژه اتوکد مرمت قلعه آب در کشور رومانی, dwg
مرمت تزئینات معماری , عمارت مسعودیه, تهران WORD
پروژه مرمت ,گرمابه رضوی , شهر قزوین
مرمت , حمام خان , کاشان
مرمت ,حمام حسن خان, شهر کرمانشاه
پروژه مرمت و احیا خانه رجائی در مشهد
پاورپوینت مرمت مسجد طالب زاده اهواز
پروژه مرمت و احياء مسجد فرح آباد ساری،مرمت مسجد فرح آباد ساری + نقشه های اتوکد
پروژه طرح مطالعات و مرمت يخچال ترشنبه اسلامشهر
پروژه مرمت و احياء خانه شعاعي کاشان ،پاورپوینت مرمت خانه شعاعي کاشان
پروژه مرمت مدرسه خیرآباد،پاورپوینت مرمت ابنیه تاریخی مدرسه خیرآباد
پروژه مرمت خانه صادقی لاهیجان ،پاورپوینت خانه صادقی
پروژه مرمت و احیا مسجد صاحب الامر تبریز
پروژه مرمت تکیه فیروز کلا
پاورپوینت مرمت و احیای خانه حاج حسن غفوری
پروژه مرمت،کاروانسرای،افضل،شوشتر،پاورپوینت
پروژه،طرح مرمت،خانه سنایی اردکان،پاورپوینت
پروژه،مرمت،مسجد طالب زاده-اهواز،فایل ورد مسجد طالب زاده




:: برچسب‌ها: دانلود تحقیق خانه حاج آقا علی رفسنجان , ,این فایل در قالب Word قابل ویرایش، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی می باشد , ,قالب: Word , ,تعداد صفحات: 182 ,توضیحات: , ,چکيده , ,بنا­ی خانه حاج آقا علی در قاسم آباد رفسنجان واقع گردیده و از نظر معماری دارای اهمیتی به سزا می ­باشد , قدمت آن حدود 180, ,
:: بازدید از این مطلب : 309
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 آذر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: