نوشته شده توسط : safa
پروژه مرمت و احياء مسجد فرح آباد ساری،مرمت مسجد فرح آباد ساری + نقشه های اتوکد

تاریخ ایجاد 04/04/2017 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 220 برگ ورد + نقشه های اتوکد+تصاویر   قیمت: 10000 تومان   حجم فایل: 19 kb  تعدادمشاهده  21  


پروژه مرمت و احياء مسجد فرح آباد ساری،مرمت مسجد فرح آباد ساری + نقشه های اتوکد
 شامل 200 قطعه تصویر 220 برگ گزارش و نقشه های اتوکد مسجد فرح آباد ساری با حجم 143 مگابایت
بخشی از مطلب
در ميان اندامهاي درون شهري هر شهر و روستا، نيايشگاه هميشه جاي ويژه خود را داشته و دارد و از اندامهاي ديگر نمايانتر و چشم گيرتر است و از اينروست كه همه جا در دل  آبادي جاي گرفته است. نيايشگاه چون بزرگترين ساختمان آبادي بوده در آغاز نيازي بدان نداشته كه نشاني ويژه‌اي داشته باشد و خود بخود نگاه هر گذرنده‌اي را بسوي خود مي‌كشد، اما پس از گسترش آبادي، نخست با افراشتن درگاه‌ها و نهادن ماهروخ و توق بر بلندترين جاي آن و سپس با ساختن ميل و برج در كنار و نزديك آن، باشندگان آبادي و گذريان بيگانه را به نيايشگاه راهنمايي مي‌كردند.   
مسجد فرح‌آباد نيز از اين قاعده مستثني نيست، با سردري رفيع كه در ابتداي ورود توجه بيننده را به خود جلب مي‌كند و با عبور از هشتي مربع شكل با پوشش عرقچيني كه سوار بر رسمي بندي زيباي آجري است خود را در يك دالان آجري با ارتفاع متوسطي كه پوشش چهاربخشي است مي‌بينيم، در اين فضا است كه به يكباره بيننده، فضاي حياط مركزي چهار ضلعي با حوض و جوي آبي كه با آجر ختايي ساخته شده را مي‌بيند.
 اطراف حياط در دو جبهه شرقي و غربي و در دو طرف دالان ورودي حجره‌هايي ساخته شده كه گويي براي اسكان زائرين ميباشد. همچنين دو ايوان شرقي و غربي با ارتفاعي كمتر از دو ايوان شمالي، جنوبي مي‌بينيم، با اين تفاوت كه در ايوان جنوبي با دو گلدسته برگنبدي عظيم در پشت خود دارد گويي تكيه كرده است، اين گنبد با ارتفاع زياد بر پلاني مربع و تمامآ از آجر ساخته شد، در دو سمت اين گنبدخانه شبستاني تقريبآ قرينه هم ساخته‌ا‌‌ند تا نمازگزارها را در خود جاي دهد.
1-6-شناخت فضاهاي مختلف مسجد فرح‌آباد
الف-ورودي شمالي (سر درب اصلي)
ورودي اصلي مسجد در قسمت شمالي است. سردرب مسجد مبيين اهميت و عظمت بناست و سعي شده تا هر چه وسيع‌تر، مرتفع‌تر و مزين‌تر بر پا شود. بسته به ميزان وسعت و ظرفيت بنا، پيش ورودي مناسب و درخوري نيز در مقابل آن در نظر گرفته ‌شده است.
ورودي مسجد با سردري رفيع كه روزگاري با كاشي‌هاي هفت رنگ مزين بوده با گشايش حجمي در مسير گذر و با هويتي خاص رهگذران را به خود دعوت مي‌كند. تغيير زاويه ورودي نسبت به محور اصلي، براي پرهيز از حركت روي محور مقدس مسجد صورت گرفته است. سردر مسجد، فضاي نيمه بازي است كه در ابتدا سلسله مراتب ورودي با تظاهري قوي در بيرون عظمت، تقارن و با تزيينات شكل گرفته است.
ايوان شمالي در كف با دو صفه به ارتفاع (70) سانتي‌متر در دو طرف و آجر فرش زيبا تزيين شده است.
 
شكل77 : نقشه كاربري فضاها 
 
ب- هشتي‌ها
يكي از عناصر شاخص در شكل‌گيري و چيدمان منظم فضاهاي مسجد، هشتي‌ها هستند. اين عناصر، فضاهاي مهم مسجد مانند شبستان، راهروها ... را به يكديگر متصل مي‌سازند. در مسجد فرح‌آباد بعد از گذر از فضاي نيمه باز، هشتي واقع شده است كه داراي عملكرد واسطه‌ي و مفصلي، تقليل نور و ايجاد جاذبه با نور كنترل شده و تقسيم و هدايت حركت و رعايت تقدس بر محور قبله است اين فضا بر زمينه مربع، براي رفع نياز ديگر فضاها با شخصيتي معين، گنبدي دوار و با كاربندي زيبا، ميان دالان و سردر فضاي نيمه تاريكي طراحي شده است كه نسبت به فضاي بيرون، حريمي مضاعف و نور كنترل شده‌اي از طريق ورودي‌هاي فرعي دو طرف ايجاد كرده و تحرك و جذابيتي مطلوب نسبت به ديد مبهم صحن پديد آورده است.
پ- دالان يا دهليز مسجد
در ادامه ورود به مسجد، پس از مكث و تامل به فضاي نيمه باز دالان مي‌رسيم. اساس و نقش دالان‌ها در مسجد، تأثير در ذهن انسان است. اين روابط ميان انسان و فضا در معماري مسجد فرح‌آباد بارز است. از اين جهت معمار هنرمند توانسته است تأثير معنوي مورد نظر را با خلق فضاها كه منبعث از جهان بيني اسلامي و نياز انسان بر ذهن اوست، با تمهيداتي معمارانه سامان بخشد.
ت- حياط مركزي مسجد
حياط مسجد در ابعادحدود (28×43) متر يكي از مهم‌ترين فضاهاي با ارزش مسجد است كه ازقرون متمادي ودرمساجد سراسر كشورهاي اسلامي، در نهايت سادگي و زيبايي از شاخص‌ترين عناصر هويت بخشي و تجلي‌گاه وحدت به شمار مي‌رود. دور تا دور حياط (فضاي باز) فضاهاي نيمه‌باز رواق قرار دارد. در محور جنوبي- شمالي دو ايوان اصلي و بزرگ با دهنه‌اي حدود (5/9 و به عمق 5/5 متر) و در محور غربي- شرقي دو ايوان كوچك به دهنه حدود (4) و به عمق (2) متر، حياط مركزي مسجد را احاطه كرده‌اند. بعد از فضاي نيمه باز رواق‌ها در ضلع جنوبي شبستان غربي و شرقي و در بقيه قسمت‌ها، حجراتي در يك طبقه با فضاي بسته طراحي شده است. دورتادور 
 
شكل78 :  مطالعه نحوه آبرساني به مسجد از رودخانه تجن 
 
حياط هيچ‌گونه آثار تزييني يا ايجاد سايه به وسيله درختان يا عناصر شاخص و تعيين كننده‌اي جز ايوان اصلي، گنبدخانه و منارهاي مسجد به ديده انسان جذاب و دلفريب نيست. همه اين عناصر كه گرداگرد حياط چيده شده‌اند، به يك نقطه از مركز حياط كه همان حوض مركزي است، معطوف شده‌اند.
حوض آب در ابعاد (30/6 ×60/8) سانتي‌متر متر در تقاطع محورهاي اصلي يا به تعبير ديگر، در قلب پلان چهار ايواني مسجد واقع شده است. اين جانمايي و مكان يابي نشان از اهميت و ارزش والاي آب در فرهنگ و معماري اسلامي است. آب حوض توسط جويي آجري از شمالي وارد حياط، پس از پر كردن حوض مركزي از ضلع غربي مسجد خارج مي‌شود. آبراه با شيب ملايمي از رودخانه تجن به سمت مسجد هدايت شده است.
ث-گنبد خانه مسجد
گنبدخانه به‌عنوان مركز ثقل جاذبه‌هاي مسجد و ارتباط بين عابد و معبود و خالق و مخلوق است. محل احداث آن سمت قبله و روي محور اصلي مسجد به صورتي طراحي شده كه نظر عبادت كننده را فقط بسوي الله جذب مي‌كند. حجم خارجي گنبد نيز به عنوان نشانه‌اي از فضاي مقدس عبادي و حافظ سقف گنبدخانه خودنمايي مي‌كند.
گنبدخانه مسجد در زمينه مربع حدود (40/9×40/9) متر در انتهاي محور اصلي شمالي-جنوبي با گنبدي رفيع به ارتفاع حدود (14) متر قرار دارد. انتخاب شكل مربع به دليل انطباق آن با مفهوم و محتواي نماز مسأله مهمي است كه در اين مسجد و در ديگر مساجد به كار گرفته مي‌شده است.
ج- شبستان
انواع شبستان‌ها جزيي از گنبدخانه عمل مي‌كنند، مثل شبستان‌هاي سرپوشيده متصل به گنبدخانه كه به چهل ستون‌هاي شرقي و غربي معروف‌اند و مكمل گنبدخانه هستند.
 
شكل79 : مطالعه نحوه استفاده از آب در داخل مسجد
 
مسجد داراي دو شبستان شرقي و غربي به صورت قرينه در دوطرف گنبدخانه مي‌باشد. اين شبستان‌ها با استفاده از ستون‌ها، تويزه‌ها و طاق‌هايي از نوع چهار بخشي كه بر زمينه مربع اجرا شده‌اند، مسقف گرديده است. تعداد ناوهاي شبستان در جهت شمالي- جنوبي و شرقي- غربي چهار ناو در يك اندازه بدون هيچ‌گونه تأكيدي بر ناوهاي مركزي احداث شده‌اند.
چ- راهروها
براي دسترسي از يك فضا به فضاي ديگر بايد از عنصري به‌نام راهرو در مسجد عبور ‌كنيم، در مسجد فرح‌آباد در چهار گوشه حياط مركزي راهروهايي به وجود آمده كه عملكرد آن پيوند و ارتباط طبقه همكف به فضاي فوقاني مي‌باشد. راهروها داراي پوشش تاوه‌اي در ابتدا و انتهاي در مركز پوشش چهاربخش هستند و مصالح مورد استفاده در اين فضاها، آجر معمولي، ختايي و ملات ماسه‌سيمان و گچ است. 
 
و.....


کلمات کلیدی مرتبط:
پروژه مرمت و احياء , مسجد فرح آباد ساری،مرمت مسجد , فرح آباد ساری + نقشه های اتوکد , فایل اتوکدی و ,توضیحات مرمت و , احیاء مسجد فرح آباد ساری , فایل اتوکدی و توضحیات مرمت و احیاء مسجد فرح آباد ساری , فایل اتوکد مسجد فرح آباد ساری , توضحیات مرمت و احیاء مسجد فرح آباد ساری , مسجد فرح آباد ساری , مسجد,
مقالات مرتبط در این دسته
پروژه مرمت ,گرمابه رضوی , شهر قزوین
پاورپوینت مرمت مسجد طالب زاده اهواز
پروژه،مرمت،مسجد طالب زاده-اهواز،فایل ورد مسجد طالب زاده
دانلود پروژه مرمت, مسجد عماد الدوله ,کرمانشاه
طرح مرمت مسجد و مدرسه خان جهرم
طرح مرمت و احياي بازار کهنه‌ي قم
مرمت و احياء مسجد فرح آباد ساري+نقشه اتوکد




:: برچسب‌ها: پروژه مرمت و احياء , مسجد فرح آباد ساری،مرمت مسجد , فرح آباد ساری + نقشه های اتوکد , فایل اتوکدی و ,توضیحات مرمت و , احیاء مسجد فرح آباد ساری , فایل اتوکدی و توضحیات مرمت و احیاء مسجد فرح آباد ساری , فایل اتوکد مسجد فرح آباد ساری , توضحیات مرمت و احیاء مسجد فرح آباد ساری , مسجد فرح آباد ساری , مسجد, ,
:: بازدید از این مطلب : 270
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 آذر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: