پاورپوینت بررسی ميهمانسراي جهانگردي نائين بهمراه پلان و مقطع اتوکد
نوشته شده توسط : safa
پاورپوینت بررسی ميهمانسراي جهانگردي نائين بهمراه پلان و مقطع اتوکد

تاریخ ایجاد 12/12/2017 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 30 اسلاید بهمراه نقشه ها و تصاویر   قیمت: 6500 تومان     تعدادمشاهده  4  


پاورپوینت بررسی  ميهمانسراي جهانگردي نائين بهمراه پلان و مقطع اتوکد
 
بخشی از مطلب
ميهمانسراي جهانگردي نائين ساختماني است يك طبقه كه فضاهاي بستة آن در بخش شماليِ بستر طرح گسترده شده‎اند و حياطي نيز در بخش جنوبي دارد. دو حياط كوچك نيز در درون فضاهاي بستة فوق‎الذكر وجود دارد. بخش‎هاي مختلف اين ميهمانسرا عبارتند از ورودي و پذيرش،‌ رستوران،‌ اتاق‎هاي اقامتِ ميهمانان،‌ و بخش‎هاي خدماتي.
ساختمان از طريق يك ورودي در شرق با بيرون ارتباط دارد.
اين ساختمانْ تماماً با سيستم سنتيِ ديوار باربرِ آجري وسقف‎هاي استوانه‎اي، گنبدي و طاق و تويزه ساخته شده است.
سيستم خنك كنندة فضاها كولر آبي است و براي گرمايش آن از بخاري استفاده مي‎شود.
 
ب ـ سيماي بيروني
 
– ميهمانسراي جهانگردي نائين ساختماني است يك طبقه. جداره‎هاي بيرونيِ بنا اغلب بسته است و پوشش نماي آن كاهگلي است. تراش‎هاي مختصر روي ديوارهاي بخش جنوبي (اطراف حياط)، مشبك‎هاي آجري با طرح‎هاي ساده و قديميْ سايه روشن‎هاي مختصري بر سطح يكنواخت و يكرنگ ديوارها پديد آورده است.
– سر درِ ورودي اصلي واقع در شرق ساختمان به شكل حجم بيرون زده‎اي است كه با اختلاف ارتفاع مختصري از ديوارهاي يكدست جوانبِ خود متمايز شده است. به اين ترتيب اين سردر با قوسِ مياني‎اش و درگاهِ كوچك ميانِ آن سطح تراش خورده‎اي است كه همانند سردرِ خانه‎هاي سنتي شهرهاي كويري در ميانِ جداره‎هاي يكنواخت و بستة بنا جلوه مي‎كند.
– رديف‎‎ِ قوس‎هاي تيزه‎دارِ ايوانچه‎هاي نماي جنوبيِ ساختمان كه از خارجِ بنا نيز تا حدودي ديده مي‎شوند هيئت سنتي براي ساختمان بوجود آورده‎اند.
 پوششِ كاهگلِ نما، كنج‎هاي گچيِ جرزها و لبه‎هاي قوس‎ها، مشبك‎هاي آجري روي ديوار،‌ درهاي چوبي،‌ شبكه‎هاي چوبي نورگيرها، ناودان‎هاي چوبي پشت‎بام‎ها، هرة آجريِ دست انداز بام،‌ و شكل و تناسبات قوس‎ها از نماهاي بناهاي سنتي به وام گرفته شده‎اند تا ساختمان به شكل بنايي قديمي ديده شود.
 سقف‎هاي گنبدي، خرپُشته‎هاي بام، دودكش‎ها با جداره‎هاي ناصاف و سطوحِ منحني، عناصر آشناي بام‎هاي ساختمان‎ها و خانه‎هاي قديمي در مناطق كويري‎اند كه در اين بنا نيز به چشم مي‎خورند. (تصوير شماره ۱)
– به اين ترتيب با وجود عناصر و اجزايي كه ذكر شد مخاطب با بنايي مواجه مي‎شود كه به نظر قديمي مي‎آيد. ارتفاعِ يك طبقة بنا و رنگ و جنسيت‎ِ آن، به علاوة اَشكال و احجامِ ساده و ساخت‎ و اجراي تقريباً خشنِ روستاييِ بنا كمك كرده است تا ميهمانسراي جهانگردي با بافت‎ِ تاريخي شهر نائين پيوند بخورد و معماريِ آن با معماريِ خانگي اين شهر حاشية كويري قرابتي بيابد.
– از طرفي با دقت بيشتر در وضعِ نماها طرح آنها را قدري “خام” احساس مي‎كنيم. در واقع در اين نماها آن “آراستگيِ” نماهاي سنتي ديده نمي‎شود. عناصر و اجزاي نما كه همگي از معماري سنتي شكل گرفته‎اند، در تكراري يكنواخت در كنار هم چيده شده‎اند و قصه‎گويي و اوج و حضيضِ نماهاي اصيل و رسمي معماري اسلامي را ندارند. اين نوع سادگي و خلاصه‎گويي در نماها شباهتي ميان اين بنا با مصاديق روستايي و غيررسمي معماري سنتي ايران پديد آورده است.
– شباهت اين بناي معاصر با بناهاي سنتي به حدي است كه حتي مخاطبِ آشنا با معماري سنتي نيز در برخورد سريع اوليه به سختي باور مي‎كند كه با ساختماني با قدمت كمتر از ۴۰ سال رو به رو شده است. اگر چه كه شكل نماها، طرز قرارگيري ديوارهاي جوانب حياط و استقرار سردرِ ورودي در كنارِ خياباني نسبتاً عريض ساختمانِ ميهمانسرا را به بناي قديمي شبيه كرده است كه مرور زمان و يا خيابان‎كشي‏‎هاي جديدِ شهرْ بخش‎هايي از آن را تخريب كرده و ما تنها شاهدِ بخشِ باقيمانده و البته تعمير و نگهداري شدة آنها هستيم.
 
ج ـ درونِ بنا
 
– با گذر از ورودي به دالاني در امتداد شمال و جنوب مي‎رسيم كه از يك سو به بخش‎هاي خدماتي و اداريِ ميهمانسرا در شمالِ بنا مي‎رسد، و از سوي ديگر شخص را از گوشة حياطِ جنوبي به سمت رديف‎ِ اتاق‎هاي اقامت‎ِ ميهمانان ـ كه به شكل حجره‎هايي در پسِ ايوانچه‎هاي نماي جنوبي قرار گرفته‎اند ـ هدايت مي‎كند.
– در درونِ ساختمان نيز همان كيفيت و حس و حالِ بيرونِ بنا تكرار مي‎شود. جنسيت ديوار و كف و سقف،‌ قرنيزها،‌ در و پنجره‎ها و نورگيرها همگي مشابهِ آنچيزي است كه در بناهاي قديمي نيز بارها ديده‎ايم. تركيب كاهگل و گچ در ديوارها با آجر فرش كف و قرنيزهاي تيره رنگ كاشي، و در و پنجره‎هاي چوبي كيفيتي قديمي در فضاهاي داخلي به وجود آورده‎اند.
– در اينجا نيز طراح،‌ با وام گرفتن عناصر و يا حتي تركيباتي از معماري قديم موفق شده است حس و حال بناهاي قديمي را به طرح بيافزايد. طرح به تعبيري مجموعه‎اي است از قطعاتي آشنا از معماري سنتي كه در كنار هم چيده شده‎اند.
– دالان ورودي با فضاي نيمه تاريك و كمي نمور كه كورانِ هوا فضاي آن را خنك نگاه مي‎دارد يادآور دالان‎هاي وروديِ خانه‎هاي سنتي است. جنسيت كف و ديوارها و ابعاد و تناسبات اين دالان نيز شباهت ميان اين موجود جديد و نمونه‎هاي سنتيِ آن را بيشتر مي‎كند.
– حياطهاي شماليِ بنا، فضاهاي بازِ كاملاً محصوري هستند كه به واسطة ابعاد و تناسبات و عناصري كه در نماهاي اطراف آنها چيده شده است و همچنين تركيب بندي ساده و تا حدودي بي‎نظم نماها يادآور حياطهاي كوچك مياني در خانه‎هاي روستايي قديمي هستند. طراح با قرار دادن عناصري بر نما شبيه به افساربندها و آبشخورهاي اسبان از اين هم فراتر رفته و هيئت حياطهاي اصطبل را به اين فضاهاي بازِ كوچك بخشيده است.
– حياطِ جنوبي نيز كه طرحِ رسمي‎تري نسبت به حياطهاي كوچك‎ِ شمالي دارد،‌ با باغچه‎هاي اطراف و آبنمايي در ميان، نسبتي با حياطهاي مياني خانه‎هاي قديمي پيدا مي‎كند. اگر چه كه طرح باغچه‎ها و خيابان كشي‎هاي آن كاملاً از الگوي سنتي تبعيت نمي‎كند. (تصوير شمارة ۲)
– ايوانچه‎هاي نماي جنوبي كه واحدهاي تكرار شوندة اين نما را مي‎سازند نيز عناصري هستند كه از نمونه‎هاي سنتي به عاريت گرفته شده‎اند. شكل و تناسبات قوس‎ها، تركيب درها و نورگير در نماي پشتي ايوانچه‎ها ـ كه ورودي حجرات اقامت ميهمانان را مي‎سازند ـ اگر چه اختلاف مختصري با الگوي اصيل خود دارند، اما كاملاً آشنا مي‎نمايند.
– طراح براي ايجاد محيطي قديمي و سنتي حتي در استفاده از عناصري مانند پلكان خانه‎هاي سنتي نيز ترديد نكرده است. براي نمونه پلكاني كه از يكي از حياطهاي شمالي به بام مي‎رود همان پلكان تنگ و باريك با كف پله‎هاي بلند و بي‎نظم است. بر روي بام نيز منظرة سقف‎هاي گنبدي و هواكش‎ها و خرپشته‎ها و ناودان‎ها، براي مخاطبي كه پيش از اين بر بام خانه‎هاي سنتي كويري گذر كرده است منظرة آشنايي است.
 
د ـ‌ حجره‎هاي اقامت ميهمانان
 
– در كنارِ عناصر و تركيباتي كه ذكر شد و همگي به طور كامل و يكجا از نمونه‎هاي سنتي به طرح منتقل شده‎اند، تنها نوآوري و ابداع، يا به عبارتي تنها دخل و تصرفي كه در فضاهاي سنتي اتفاق افتاده، مربوط به حجره‎هاي اقامت ميهمانان است. در حقيقت خاطره انگيزترين و مهيج‎ترين تجربة فضايي در اين بنا، تجربة اقامت در همين حجره‎ها است. تبديلِ فضاي داخل يك حجره به يك واحد مسكوني كوچكِ دوبلكس در برخورد اول بسيار جذاب و هوشمندانه مي‎نمايد.
– فضاي هر حجره به دو بخشِ اصلي تقسيم مي‎شود. اول فضاي نشيمن كه در بدوِ ورود به آن مي‎رسيم و فضايي بلند و كشيده است با طاقچه‎ها و پنجره‎ها و درهايي شبيه به اجزا و عناصر فضاهاي زندگي در خانه‎هاي قديمي؛ و سپس نيمة پشتيِ حجره كه سرويس بهداشتي، حمام،‌ كمدهاي مخصوص چمدان‎ها و وسايل مسافرين،‌ و پلكاني نسبتاً كم عرض در آن قرار دارد. پلكان مزبور به فضاي خواب در نيم طبقة بالا مي‎رود. اين نيم طبقة كوچك كه ارتفاعِ بسيار كمي هم دارد از يك طرف بر فضاي نشيمن مُشرف است. بخش دوم در حقيقت نقشِ پستوي فضاي اصليِ حجره را دارد. و به كمكِ آن طراح موفق شده است دو قسمت خواب و نشيمن را در اين حجرة كوچك از يكديگر جدا كند.
– وجودِ پنجره‎هايي در شمال و جنوبِ اين واحد كوچك تا حدودي امكان كوران طبيعي هوا را فراهم آورده است.
– فضاي داخل اتاق نيز، همانند بيرونِ آن بسيار شبيه حجره‎هاي كاروانسراهاي قديمي است. شكل طاقچه‎ها، رف‎ها و طاق و تويزه‎هاي سقف، و نيز شكل در و پنجره كاملاً ظاهرِ يك حجرة سنتي را دارد.
– ايرادِ اساسيِ اين حجره‎ها در ابعاد و تناسباتِ آنها است. از يك طرف ارتفاعِ بخش نشيمن به دليل عمقِ كمِ اتاق‌ زياد جلوه مي‎كند و لذا تناسباتِ فضا كشيده به نظر مي‎رسد. از سوي ديگر بخش خواب، ارتفاعِ بسيار كمي دارد و فضاي خفه و تنگي پيدا كرده است. در هر دو حالت فضاهاي مورد بحث،‌ جاي مناسبي براي سكونت نيستند و شخص در آنها احساس آرامش نمي‎كند.
– تبديل شدن ايوانچة جلوي حجره‎ها به راهروي رفت و آمد مسافرين ميهمانسرا خلوت و حريم اتاق‎هاي اقامت ميهمانان را مي‎شكند. به اين ترتيب شخص با استقرار در فضاي نشيمن در آنچنان فاصلة نزديكي از رفت و‌ آمدهاي افراد ناآشنا قرار مي‎گيرد كه گاه مي‎تواند مُخلِ آسايش وي شود. در چنين شرايطي استفاده از پنجره‎ها و درها و گشودن آنها به سوي حياطِ ميهمانسرا امري غيرممكن مي‎نمايد، و فضاي درونِ حجره بسته‎تر از پيش جلوه مي‎كند.
– به اين ترتيب طراح در به كارگيري الگوي يك حجرة قديمي كه معمولاً فضاي خوش تناسب و آرامش بخشي دارد انتخاب درستي كرده است، اما به دليل آنكه نتوانسته است تناسبات دلپذيري به فضاي داخلي آن ببخشد و ارتباط مناسبي ميان فضاي درونِ حجره با فضاي بازِ بيرون برقرار كند، اين الگو را از صفاتِ خوبِ خود محروم كرده است.
 
ه‍ ـ انتظام فضايي
 
– آنچه تاكنون در بارة بناي ميهمانسراي جهانگردي نائين بيان شد به تأثيري مربوط مي‎شود كه مواجهه با چهرة بنا بر مخاطب مي‎گذارد. شخص در برخورد با اين بنا و گردش در فضاهاي آن پي درپي با عناصر و عواملي روبه رو مي‎شود كه يادآور معماريِ قديم است. از اين بابتْ طراح در خلقِ فضاهايي با رنگ و بوي سنتي موفق بوده است. اما براي درك كاملترِ طرح لازم است به انتظام فضاييِ آن توجه كنيم و الگوهاي تركيب عناصرِ مختلفِ طرح را بازشناسيم.
– فضاهاي بستة ميهمانسرا با انتظامي افقي در بخش شماليِ زمين گسترده شده‎اند. اين انتظام افقي نوعي هماهنگي ميانِ بنا با بافت تاريخي شهر به وجود آورده است.
– فقدان يك هال وروديِ مشخص ـ كه وظيفة آن را در الگوي سنتيْ هشتي ايفا مي‎كند ـ و ورودِ بلافاصله از سردر به داخلِ دالانْ تفاوتي اساسي ميان دستگاهِ ورودي سنتي با آنچه در اين بنا اتفاق مي‎افتد بوجود آورده است. در اينجا مخاطب بدون هيچ مكث و تأمل و هدايتي وارد راهروي نسبتاً طويل شمالي ـ جنوبي مي‎شود. در واقع علي‎رغم وجود سردرِ متمايز با چهره‎اي كاملاً سنتي وسپس دالاني كه شباهت زيادي با دالان‎هاي ورودي سنتي دارد، در بناي ميهمانسراي جهانگردي نائين فضاي ورودي وجود ندارد. در نتيجه دالان مزبور نيز نه يك دالانِ كاملِ سنتي، كه تنها راهرويي ارتباطي ميان دوبخش اداري ـ خدماتي درشمال و بخش اقامتي در جنوبِ بنا است. (تصوير شمارة ۳)
– حياطِ جنوبي كه به لحاظ وسعت و همجواري با حجره‎هاي اقامت ميهمانان مهم‎ترين فضاي بازِ مجموعه محسوب مي‎شود، در حقيقت متعلق به بخش جنوبيِ فضاهاي بسته است. حال آنكه بخش شمالي، خودْ حياطهاي كوچكي در ميان دارد. عدمِ ارتباط و اتصال ميانِ اين حياطها از عواملي است كه بار ديگر موجب مي‎شود فضاي بسته را به دو بخش مجزاي شمالي و جنوبي يا خدماتي و اقامتي تفكيك كنيم.
– دو حياطِ ميانيِ بخش شمالي، چهرة حياطهاي مركزي را دارند. نورگيرهاي پشتي حجره‎ها، و نورگيرها و درهاي فضاهاي اداري، رستوران و بخش‎هاي خدماتي به اين حياطها باز مي‎شوند. سطح اين نورگيرها به نسبت سطحِ بستة نما كم است. به اين ترتيب به نظر مي‎رسد كه فضاهاي اطرافِ حياط روي خود را به سمت حياط باز نكرده‎اند. گويي در اينجا نظرِ اصليِ فضاهاي بسته به جاي ديگري است و تنها به منظور تأمين نور و هوا پنجره‎هايي به اين حياطها نيز باز كرده‎اند.
– ديواره‎هاي حياط تراش خورده و قاب‎بندي نشده و خود را براي حياط نياراسته‎اند. عدم وجود تقارن، و تكرار بي‎نظمِ عناصر نما موجب كم اعتباري حياط شده است. بعلاوه فقدان ايوان و شاه نشيني كه رو به حياط بنگرد و محل سكونت و تأمل و درنگ در فضاي باز باشد نيز از عواملي است كه حياطهاي كوچك شمالي را كم اعتبار مي‎كند. به اين ترتيب اين حياطها تبديل به حياطهاي پشتي و خدماتيِ مجموعه شده‎اند. گويي اينها حياطهاي نورگيري هستند كه از قضا باغچه و آبنمايي هم در ميان دارند، اما كانونِ طرح و مركز توجه فضاهاي بسته محسوب نمي‎شوند. (تصوير شماره ۴)
– حياطِ جنوبي نيز با آنكه طرحي مشابه حياطهاي مركزي دارد اما هيچگاه ارزش و اعتباري همسنگ با نمونه‎هاي سنتي خود پيدا نمي‎كند. اولاً اين حياط تنها از يك سو با فضاهاي بستة زندگي مرتبط است و از سه جانبِ ديگر تنها با ديوارهايي نسبتاً كوتاه از خيابان جدا شده است. ثانياً، مجموعة حجره‎ها كه همسايگان شماليِ اين حياط‎اند به دلايلي كه قبلاً در بحث طرح حجره‎ها به آن اشاره شد، و هم به دليل طرحِ نما كه از تركيب بندي‎هاي متداول نماهاي سنتي و نقاط فراز و فرود آنها عاري است توجه چنداني به حياط نمي‎كند. به اين ترتيب، حياطِ جنوبيْ تنها محوطة بازي است كه در كنار بخش‎هاي بستة ساختمان نشسته و برخلاف حياط‎ها در بناهاي سنتي مركز و كانونِ طرح به حساب نمي‎آيد.
– نوع تركيبِ و همجواريِ فضاهاي بسته و باز دراين طرح با الگوي سنتي تفاوت دارد. عدم وجود سلسله مراتب مشخص در رسيدن از فضاهاي باز به بسته كه پيش از اين نيز به آن اشاره‎هايي شده است موجب مي‎شود كه پيوندي ميان اين دو بخش احساس نشود. از طرف ديگر در تركيب فضاهاي بستة همجوار مانند آنچه در رستوران ميهمانسرا اتفاق افتاده است نوعي بي‎نظمي و عدم توجه به تركيب‎بندي‎هاي دقيق و معنادارِ بناهاي سنتي ديده مي‎شود.
– توجه به اين نكته اهميت دارد كه در الگوي سنتي فضاهاي بسته نه فقط بر گردِ حياطها مي‎نشينند، بلكه اساساً به واسطة حياطها است كه اعتبار مي‎يابند. به عبارت ديگر نقطة شروعِ طرح در الگوي سنتيْ حياط است. حال آنكه در اينجا انتظام فضايي براساس الگوي متداول امروزي براي قطعات شمالي ـ يعني ساختماني در شمالِ زمين و حياطي در جنوب ـ شكل گرفته است، و البته حياطهاي نورگيري هم در لابه لاي فضاهاي بسته پديد آمده‎اند. در عين حال تفكيك عملكردي فضاهاي مختلف خدماتي و اقامتي نيز با كمك همين حياطهاي كوچك و دالانِ شمالي ـ جنوبي ميسر شده است.
– بنابراين علي‎رغم شباهت‎هاي فراوانِ اين بنا با خانه‎هاي سنتي كه در نظر اول احساس مي‎شود، در انتظام فضايي و در شخصيت پردازيِ عناصرِ فضاييِ معماري، با طرحي مواجهيم كه از اصول زيباشناسي معماري سنتي تبعيت نمي‎كند. طراح تنها با استفاده از تكه‎هايي از معماري سنتي و چيدن آنها در كنار هم،‌ به “تكه‎ دوزيِ” سنت پرداخته و موفق شده است مخاطب را در “موقعيت‎هاي سنتي” قرار دهد؛ امري كه به مذاق توريستي خوشتر مي‎آيد. مانند آنجا كه در ورود به حياطِ جنوبي منظرة تويزه‎هاي مكررِ ايوانچه‎ها را كه منظرة آشناي فضاهاي سنتي است مانند تصويري قاب شده در مقابلِ ديدگانِ مخاطب قرار مي‎دهد؛ و يا مصاديقِ ديگري از قبيلِ شباهت حياطهاي كوچك به حياط اصطبل كاروانسراها، استفاده از سردر و ايوانچه‎ و پلكان، و اجزا و عناصر ساختماني مانند در و پنجره و ناودان و قوس و مانند آن كه در طولِ بحث مفصلاً در بارة آنها صبحت شده است.و....


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت ,بررسی ميهمانسراي , جهانگردي نائين ,بهمراه پلان و مقطع اتوکد ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی و تحلیل هتل مارینا بای سندز سنگاپور
پاورپوینت بررسی هتل کاملیا سبزوار
پاورپوینت بررسی و تحلیل هتل قصر مشهد
پاورپوینت بررسی و تحلیل هتل عباسي ــ اصفهان Abbasi Hotel Isfahan Iran
پاورپوینت بررسی معماری هتل کینگل هابر در استرالیا
پاورپوینت بررسی معماری هتل ESO در کویر پارانا شیلی ، بهمراه نقشه ها و تصاویر
پاورپوینت بررسی مهمان‌سرای پدری در خوانسار اثر گروه معماری زاو
پاورپوینت بررسی هتل سند تاچر در ایتالیا
پاورپوینت بررسی سيستم سازه و تاسیسات در طراحی هتل ها
پاورپوینت بررسی هتل کینگ لهوبر Hotel Klinglhuber استرالیا
پاورپوینت بررسی هتل های داخلی - هتل آزادی مشهد و هتل قصر مشهد و هتل صدر
پاورپوینت بررسی ضوابط و استانداردهای هتل
پاورپوینت بررسی مبانی طراحی هتل و ریز فضاها ، برنامه فیزیکی هتل
پاورپوینت بررسی انواع هتلها و واحدهای اقامتی
پاورپوینت بررسی مبانی طراحی و ریز فضاهای هتل و مرکز اقامتی
پاورپوینت بررسی مجتمع توریستی بام تهران توچال
پاورپوینت علت ستاره دار کردن هتل ها
پاورپوینت بررسی خوابگاه دانشجویی در استرالیا
پاورپوینت بررسی هتل رز بنفش ابوظبی
پاورپوینت بررسی معماری یتیم خانه دختران خوانسار اثر گروه معماری زاو




:: برچسب‌ها: پاورپوینت ,بررسی ميهمانسراي , جهانگردي نائين ,بهمراه پلان و مقطع اتوکد , ,
:: بازدید از این مطلب : 272
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 آذر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: