پاورپوینت بررسی آثار و بیوگرافی فرانگ لوید رایت
نوشته شده توسط : safa
پاورپوینت بررسی آثار و بیوگرافی فرانگ لوید رایت

تاریخ ایجاد 22/04/2018 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 51 اسلاید   قیمت: 2500 تومان   حجم فایل: 9662 kb  تعدادمشاهده  4  


بخشی از مطلب
 
فرانگ  لوید رایت
رایت یکی از ستارگان عرصه معماری است و به عنوان چهره ای مدرن در معماری نوین شناخته شد رایت به معماری نه به دیدیک حرفه بلکه به دید یک هنر یک اشتیاق و احساس می نگریست دیدی که او نسبت به فضای معماری و مناطق مسکونی، اداری و داشت دیدی نمحصر به فرد بود که همواره جایگاه علایق  و سلایق و آسایش افراد ساکن بنا را مدنظر داشت .
وی هنگام ساخت یک اتاق کودکانه خود را چون کودک فرض نموده و از دید او به دنیا  می نگرد  پنجره های اتاق را به گونه ای طراحی می کند که کودک به راحتی بتواند بیرون را تماشا کند خود را در  میان شاخسار درختان حس کند و با افسانه های خیالی و زیبا در هم آمیزد در عین حال ادارات و دفاتری که طراحی می کند فضایی جاری خلاق و برانگیزه ایجاد  می کنند که کارکنان در ان احساس خستگی و بطالت نکنند .
نگاهی که رایت به مفهوم خانه و خانواده داشت نگاهی بی همتا بود او شومینه را قلب خانه می پنداشت چرا که جایگاه تجمع افراد خانواده در روزهای سرد بود و صندلی هایی که برای اتاق غذا خوری طراحی می کرد صندلی هایی با پشتی بلند بود تا فضایی زنجیر وار خصوصی و صمیمی میان اعضا خانواده ایجاد کند.
 
 
    بسیاری از نشریات دنیا مدتها به انتشار ایده های رایت پرداختند و معماری نوین و صاحب سبک قلمداد کردند که کارهای بی نظیر و ماندگاری از خود بر جا گذاشته است تازگی، خلاقیت و تکاپو چیزی بود که در آثار او می درخشید یعنی همان چیزی که یک پیر مرد 70 ساله را وا می دارد تا در دل صحرای  بی آب و علف در آفتاب سوزان روز و سرمای شبانگاهی به زندگی بپردازد تا به عشق اصلی خود یعنی شاهکارهای معماری اش نزدیک باشد و این رمز موفقیت و جاودانگی آثار این معمار پر تکاپو بود که همراه در حال تغییر و اصلاحز و ایای گوناگون کارهای خود بود .
    خانه و استودیوی فرانک لوید رایت اولین اثر مهم او به حساب می آید او در سن  22 سالگی با پولی که از ریئس خود لوئیس سیلوان قرض گرفت ساخت خانه کوچک و زیبای خود را اغاز نمود این خانه یک یاد بود افشانه ای آتلیه معماری سال های طلایی جوانی اوست و در واقع اولین اثر مهم رایت به حساب می آید این بنا در برگیرنده ی تمام علایق رایت همچون عشق به طبیعت، موسیقی، طرح های ژاپنی، بلوک های نقش دار و همچنین نشان دهنده تحسین و تاثیر پذیری او از لوئیس سیلوان است . 
 
 
 
   خانه و استودیوی لوید aok park 
    فرانک لوید رایت در سال 1958 در اواخر عمر خود خانه ای را که بین سالهای 1889-1909 منزل و استودیوی او بود ، چنین توصیف کرد : خانه ساحلی مستعمراتی . 
    سقف بزرگ این خانه oak park از جمله ویژگی های عمده این بنا محسوب می شود . 
    عکسهایی که رایت در سالهای نخست اقامت خود در این خانه تهیه کرده است نشان می دهد که فضای داخلی خانه به رغم فضای ساده خارجی چندان هم ساده و بی پیرایه نیست . 
   فضای درون با قالیچه های شرقی انواع چاپ ژاپنی کاکه مونو و گلدانهایی آکنده از گلهای وحشی و علفهای هرز و حتی نیم تنه هایی از بتهوون تزیین شده بود که با حس سادگی و آرامشی که رایت بعدها تجربه کرد در تضاد بود . 
   نقطه کانونی و مرکزی این خانه بدون شک شومینه است . 
   شومینه در اغلب طرح های رایت حضوری قدرتمند دارد . 
   شومینه مکانی است که افراد خانواده را دور هم جمع می کند و در اینجا فضایی خصوصی و دلپذیر ایجاد می کند . 
 
 
    شومینه از مابقی محدوده پایینی جدا شده است و روی پیش بخاری آن جملاتی با این مضمون به چشم می خورد : 
   ”حقیقت ، زندگی است“  و ”دوست خوبم در این قلمرو از هیچ یک از موجودات بدگویی نکنید. ”
    به مرور و با توسعه خانواده رایت به فکر فضایی اختصاصی برای فرزندانش افتاد و در سال 1895 اتاق بازی را به این فضا افزود . از آنجا که قرار بود این بخش را در طبقه فوقانی ایجاد کند تغییرات زیادی هم در فضای نهارخوری آشپزخانه و... طبقه اول ایجاد کرد . 
    صندلی های پشت بلندی که در این خانه به کار رفته بود کم کم به امضای شخصی رایت بدل شد . 
    به اعتقاد وی این نوع صندلی القاگر فضایی خصوصی و محرمانه میان اعضای خانواده خواهد بود درست مانند فضای کنار شومینه . خانواده و اقوام یکی از مفاهیم اصلی آثار رایت به شمار می روند . 
    پیش زمینه مذهبی خانوادگی او با استعلاگرایی خاص فلسفه او در هم می آمیخت . 
     هنگامی که در سال 1905 به ژاپن سفر کرد و مشاهداتی از شینتو و بودیسم داشت و به چگونگی آمیزش عناصر زمینی و بهشتی و ملکوتی و نه تنها از این موضوع الهام گرفت بلکه آن را تأییدی بر آرای خود یافت . 
    نورپرداز یکی از علایق خاص او بود و از هر دو نوع نور طبیعی و مصنوعی استفاده می کرد. 
 
 
 
او در خانه اختصاصی خود از حبابهای سقفی استفاده کرد که به نور آنها نور خورشید و از نور طبیعی غیر مستقیم هم که آن را نور ماه نام نهاده بود بهره گرفت .
 
اتاق کودک :
رایت در این اتاق تغییر مسیر خو را به خوبی نشان می دهد یعنی گرایش به عناصر اساسی معماری سادگی و نور پردازی طراحی این اتاق فضا را وسیع تر نشا ن میداد پنجره ها در  ارتفاعی کم و به گونه ای قرار گرفته بودند که کودکان به راحتی بتوانند از آن بیروهن را تماشا کنند ولی بزرگسالان را مجبور شدن کنند .
شومینه این اتاق یک دیوار را به خود اختصاص داده است پیانویی هم در گوشه ای دیگر اتاق و در بالکن قرار گرفته بود رایت به عنوان پدر 6 کودک 4 پسر و 2 دختر  توانست به چیزهای مورد علاقه کودکان پی ببرد چیزهایی  مانند عروسک بازیگاه خواندن قصه درکنار اتش بازی و بازیچه نقش بازی کردن جشن چرفتن و... و تمامی این علاقه مندی  را در این اتاق مد نظر قرار داد .
قرار گیری اتاق در طبقه فوقانی ساختمانی موجب می شد که کودکان بتوانند از پنجره شاخ و برگ درختان راببینند و خود را در یک خانه در ختی حس کنند . بر روی پیش بخاری شومینه تصویری بر مبنای یک از افسانه های  قدیمی هزار ویک شب یعنی علاءالدین و غول چراغ دیده میشد در حالی که ماهی گیر بهت زده به غول خیره شده بود .
 
خانه و استودیوی فرانک لوید رایت 
 
 
خانم رایت و مادر من هم  به شاعرانگی فضاهای رمانتیک  کیهانی علاقه مند بودند به طور خلاصه باید گفت که رایت در نامه 26 دسامبر خود به کافمن می نویسد تصویر آبشار در میان جنگل هنوز در ذهن من باقی مانده است و تصویر مبهم یک اقامتگاه به همراه موسیقی جریان آب در ذهنم موج می زند خانه در میان صخره و سنگ و عناصر طبیعی قرار گرفته است .
کافمن به هنگام اتمام آبشار متوجه شد که به امکاات بیشتری برای مهمانان نیاز دارد و سفارش ساخت یک خانه ویزه را هم داد . 
این مجموعه از طریق  یک راهروی نیم دایره به خانه آبشار متصل میشد بتن آرمه بالای این خروجی را پوشش میداد . این سقف خود یکی از شاهکارهای در خود توجه معماری و مهندسی محسوب می شود .
چیزی که در این اثر کاملا مشهود  است همان جریان و حرکت است .
خانه آبشار            بیرران        پنسیلوانیا
 
 
خانه استورر   هاليوود غربي  ،كاليفرنيا
خانه استورر   هاليوود غربي     كاليفرنيا
خانه استورر   هاليوود غربي  ،كاليفرنيا
خانه استورر   هاليوود غربي    كاليفرنيا
 
خانه فردریک سی رابی 
شیکاکو ایلی نویز
فردریک سی رابی مهندسی 33 ساله و مدیر یک شرکت دوچرخه سازی بود و تصور او خانه ی تنگ و محدود نبود او خانه ای از بتن و فولاد می خواست که دارای چشم اندازهایی با سقف پوشیده باشد 
او 50 سال بعد از ساخت خانه به پسرش چنین گفت من خانه ای می خواستم که بدون مزاحمت دیگران و ورود آنها به حیطه خصوی ام به خیابان و اطرافم نگاهی بیندازم .
رابی با معماران زیادی ملاقات کرد ولی نتیجه حاصل نشد سرانجام در سال 1906 بارایت برخورد کرد و هرچه از عالم نمکانیک گفت او با وازگان معماری پاسخ گفت و حس کرد که هر دو به یک دنیا تعلق دارند 
فضاهای داخلی با توافق رابی مطابق نظر رایت طراحی شد .
او میزها  صندلی و مبل های اختصاصی و نیز چراغهایی با ترکیب چوب و برنز ساخت و حتی طرح فرش ها و موکت ها را هم خود او تهیه کرد بلافاصله مطالبی در رابطه با این خانه منتشر شد و تأثیراتی جهانی بر جریان معماری گذاشت و بر روی نسل جدید معماران اروپا میز موثر واقع شد .
 
 
 
   خانه های که رایت از سیمان گچ و چوب ساخت اقامتگاه راحت و مناسبی برای اقلیم میدوست محسوب میشد اما خانه رابی از بتن آجر و فولاد و به شکلی مجلل ساخته شده بود و مصداق بارز عصر ماشین بود  مجله house &home می سال 1975 این خانه را  خانه ای چند صد ساله لقب داد خانه ای با اثر ماندگار. خانۀ رابی خانه قرن است و بدون این خانه معماری  در وضعیت کنونی اش نبود .
   در این خانه استفاده زیادی از فولاد بتن آجر  و شیشه شده است یعنی عناصری که در اوایل قرن هم کاربرد داشته اند .
خانه رابي      شيكاگو      ايلنويز
خانه رابي      شيكاگو      ايلنويز
خانه رابي      شيكاگو      ايلنويز
 
 
آفتاب شدید و داغ منطقه موجب شد که بخش اصلی خانه به سمت داخل هدایت شود .
پنجره هایی که رو به به بیرون بودند به حداقل ممکن رسیدند آب در طرح کلی بنا نقش اساسی داشت آب به شکل نهری روان از بیرون به  سمت یک استخر بزرگ در پاسیو رفته و در کنار پنجره هایی اتاق غذا خوری جریان می یافت و بعد در یک آن از دید مخفی شده و از کنار  شومینه سر درمی آورد و دوباره بیرون کنار پنجره های اتاق نشیمن در محدوده شومینه هویدا می شد .
در محدوده اطراف شومینه از 4 عنصر باستانی آتش آب خاک یا سنگ و باد در شیشه های رنگی  سقفی بالای آن استفاده شده  است .
رایت این بنا را با طرح رمانتیک کالیفرنیایی خطاب میکند این حس رمانتیک در تمام ابعاد طرح آشکار است از طرح کلی گرفته تا جزرئیات تزیینی این خانه سیر جدیدی را در اندیشه رایت نشان میدهد .
 
 
 
 
 
خانواده رایت در جستجوی ملکی برای ساخت یک خانه و کارگاه زمستانی دره وسیع پارادایز فونیکس عبور کردند منطقه ای که به چند کوهستان محدود شده بود و به مکانی رسیدند که زمین های آن چندان گران نبود  
رایت درباره این منطقه می گوید نقطه ای بود فراز دنیا خارق العاده فراتر از لغات غیر قابل شرح پوشش گیاهی صحرایی رمز گون و با شکوه منطقه ای پوشیده از کاکتوس .
به سختی می شد دراین ناحیه جاده ای پیدا کرد بنا بر این آنها ناچار شدند چندین مایل جاده اختصاصی به سمت مکان احداث بنا  ایجاد کنند .
رایت در این هنگام 70 سال داشت اما ناچار بود در صحرا زند گی کند تا به عمارت تالسیس نزدیک باشد .
اینجا خبری از آب نبود هزینه خرید ملک و سایر هزینه ها به او فشار می اوردن د او بودجه کمی داشت بنابراین ناگزیر از ساخت سر پناهی ساده بود .
تمامی این منطقه برای رایت الهام بخش و یاد اور زادگاهش بود .
طرح بنا  بدون هر گونه پیش زمینه قبلی به طور ناگهانی شکل گرفت .
 
 
 
 
هر گاه  که رایت به تناسب فصل ها به این عمارت می امد تغییراتی در بنا ایجاد میکرد در طی دو سه هفته نخست او در طول ساختمان راه میرفت  و گروهی ازکار آموزان به همراه دیلم بیل چکش اره و... به دنبال او راه  می افتادند و آماده اجرای دستورات او میشدند که اغلب با حرکات عصایش با ساده ترین خطوط طراحی می شد . 
او به مانند یک رهبر ارکستر کار اصلاح و ساخت مجدد بنا را هدایت کرد در طی کار اتفاقات نابهنگام متعددی رخ داد که کار را دشوار تر کرد مانند باران های سیل اسا یی که سقف برزنتی انها را به خود جذب  می کرد .
حوضچه های کوچک در کل طرح مورد تاکید بودند و در دل صحرا حالتی پر شکوه و تجملی از آب ایجاد می کردند و در کنار فواره ها در تضاد با محیط صحرا جلوه می کردند . 
در واقع پوشش گیاهی مجموعه به منزله واحه ای بود در صحرا و اما بیرون از ساختمان دیواره های محصوره چهره صحرا دست نخورده باقی مانده بود .
 
 
 
هر گاه  که رایت به تناسب فصل ها به این عمرات می امد تغییراتی در بنا ایجاد میکرد در طی دو سه هفته نخست او در طول ساختمان راه میرفت  و گروهی ازکار اموزان به همراه دیلم بیل چکش اره و... به دنبال او راه  می افتادند و اماده اجرای دستورات او میشدند که اغلب با حرکات عصایش با ساده ترین خطوط طراحی می شد .
او به مانند یک رهبر ارکستر کار اصلاح و ساخت مجدد بنا را هدایت کرد در طی کار اتفاقات نابهنگام متعددی رخ داد که کار را دشوار تر کرد مانند باران های سیل اسا یی که سقف برزنتی انها را به خود جذب  می کرد .
ولی این نوع اتفاقات همواره برای رایت به منزله ی چالش هایی بودند که اغاز تفکرات و راهکارهای جدی محسوب میشدند .
رایت می گوید : هنگامی که برای نخستین بار قصد اقامت در این بیابان را داشتیم تصمیم گرفتیم که زندگی تجملاتی شرق را کنار گذاشته به غرب امده و زندگی ای سخت را در پیش بگیریم .
در اصل دوستی اعضای گروه بر مبنای تحمل سختی ها و ایجاد تحول وتغییر بود چرا که رایت معتقد بو د یادگیری و قرار گیری در مرحله ء شدن همیشه تغییر و تحول به دنبال خواهد داشت .
در این دوره یک موتور دیزلی برق لازم را تهیه می کرد و اغلب کارهایی اجزایی به کارآموزان سپرزده شد گروه به وسیله اجاق های بزرگ و گرم کننده های کروزون شخصی خود را در بربار سرما حفظ می کردند .
برای استخراج اب هم زمین حفاری شد .
بنا شکلی کمپ مانند داشت و تنها برای زمستانت در نظر گرفته شده بود ولی رایت تصمیم گرفت آن را به نحوی تغییر دهد که بتواند در تمام فصول از ان استفاده کند .  
 
 تليسين     اسپرينگ گرين   ويسكانسين 
 تليسين        اسپرينگ گرين      ويسكانسين
تليسين  غربي 
تليسين  غربي 
تليسين  غربي      اسكاتس ديل    آريزونا
تليسين غربي  
خانه آبشار
 تليسين      اسپرينگ  گرين    ويسكانسين            
 
 
 
 
رایت معتقد بود که همراه تبعیت از اصول تبعیت از طبیعت است  و بالعکس .
بنابر این در طراحی این بنای کوچک سعی در  ارایه بیانی محسوس از ایمان و وحدت گرایی و یکتا پرستی دارد .
یعنی بیانی محسوس برای ( به گفته خود او ) من برای تامس جفر سون یا برای شمایی که اینجا نشسته اید و این یگانگی همه چیز است .
این کلیسا  از اغلب عناصر اشنای کلیسا مانند سر در  برج ناقوس و... خبری نیست و این ویژگی مهم کلیسا یعنی امریکایی بودنش است . 
 
 
و....


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت ,بررسی آثار و بیوگرافی ,فرانگ لوید رایت ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی آثار و بیوگرافی نورمن فاستر
پاورپوینت بررسی آثار و بیوگرافی رولان (رولاند) مارسل دوبرول
پاورپوینت بررسی فرانگ لوید رایت
پاورپوینت بررسی زندگی نامه و آثار تادائو آندو
دانلود ,زندگینامه معمار دانیل ليبسکيند Daniel Libeskind ,پاورپوینت
پاورپوینت بررسی بیوگرافی و تحلیل آثار رنزو پیانو - Renzo Piano
پاورپوینت بررسی بیوگرافی و تحلیل آثار پیتر آیزنمن - Peter Eisenman
پاورپوینت بررسی بیوگرافی و تحلیل آثار مایکل گریوز - Michael Graves
پاورپوینت بررسی بیوگرافی و تحلیل آثار لویی کان
پاورپوینت بررسی بیوگرافی و آثار هرزوگ و دمورن
دانلود بررسی زندگی و اثار معماری ریچارد مایر(Richard Meier)،پاورپوینت
پاورپوینت بررسی بیوگرافی و آثار هوشنگ سیحون معمار مقبره ها
دانلود بررسی و آشنایی با معمار مدرن فیلیپ جانسون،پاورپوینت
دانلود بررسی معرفی اندیشه‌ها و آثار معماری ژان نوول،پاورپوینت
دانلود بررسی بیوگرافی، سبک شناسی و آثار رم کولهاس(Rem koolhaas)،پاورپوینت
دانلود بررسی معماری معاصر با موضوع زندگی و آثار میس ون در روهه،پاورپوینت
دانلود بررسی زندگی‌نامه و آثار معماری نورمن فارستر،پاورپوینت
تادائو آندو (Tadao Ando) ، بیوگرافی و تحلیل آثار ، پاورپوینت
بررسی بیوگرافی و آثار معماری ، کنزو تانگه (Kenzo Tange) ، پاورپوینت
پاورپوینت بررسی بیوگرافی و آثار گائتانو پسی
 




:: بازدید از این مطلب : 402
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 ارديبهشت 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: