پاورپوینت بررسی مبانی نظری طراحی مرکز رقصهای باستانی سماع و رقصهای آئینی ایران
نوشته شده توسط : safa
پاورپوینت بررسی مبانی نظری طراحی مرکز رقصهای باستانی سماع و رقصهای آئینی ایران

تاریخ ایجاد 08/05/2018 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 110 اسلاید   قیمت: 10000 تومان     تعدادمشاهده  4  


پاورپوینت بررسی مبانی نظری طراحی مرکز رقصهای باستانی سماع و رقصهای آئینی ایران

بخشی از مطلب
رابطه ی میان موسیقی و رقص رابطه ای ناگسستنی است بدون حضور موسیقی رقص معنایی ندارد. این موسیقی حتی می تواند تکراری از یک ریتم یکنواخت باشد مانند موسیقی که در قبایل آفریقایی یا آمریکای جنوبی و در جنوب ایران وجود دارد. صدای نای یکنواختی که مدت ها ادامه می یابد و این تکرار بی امان و یکنواخت شنوندگان آن را سر مست و از خود بی خود می کند. بسیار دیده شده که کودکان از صداهای گوشخراش لذت می برند و آن را مرتب تکرار می کنند.
واژه موسیقی  که گاهی در ادبیات فارسی از آن با موسیقار نیز یاد شده است، واژه ای یونانی است که از پس ترجمه ی کتاب های علمی یونانی به زبان عربی و سپس وارد زبان فارسی شده است.     دایرة المعارف  فرانسه در صفحه ی615 در این مورد می نویسد: موزیک ارتباط به موزه ها داشته و علم و هنری است که به روح پدیده ای مطبوع و منظم می دهد. فارابی بزگترین موسیقیدان ایران پس از اسلام بیان کرده است: لفظ موسیقی یونانی و معنی آن الحان است.
لئو بولد دوفین  می گوید: مبدأ موسیقی عهد عتیق است، همان دمی که سخن متولد شده موسیقی صوتی نیز به دنیا آمده است و این همان هماهنگی است که انسان برای اولین بار توانست به    وسیله ی صدایی خوشی ها و رنج های خود را به نمایش گذارد."
 موسیقی و رقص همانطور که گفته شد همواره با یکدیگر همراه بوده اند. " استفاده از اشکال صوتی با هدف ایجاد واکنش های روانی و سحر انگیز یکی از نقش های اساسی موسیقی و یا شاید حتی اصلی ترین نقش آن است . ما در بسیاری از مواقع که به بررسی جنبه های زیبا شناسی هنر موسیقی می پردازیم از این نقش آن غافلیم . تجلی این نقش اصیل موسیقی که همواره سعی در زنده نمودن آن است فقط از طریق شناخت فنون مربوط به وزن ، آهنگ ، صوت ، کیفیت و حرکات نیرومند رقص که به آن مربوط است ، میسر می باشد"
واژه ی حرکات موزون Dance و انجام دادن آن Dancing از واژه ی کهن آلمانی یعنی     Damson به معنای کش امدن ، دراز کشیدن و قدم برداشتن آمده است. حرکات موزون عبارت است از روح احساسات و عواطف یک فرد از طریق حرکاتی که با ریتم خاصی نظم یافته است." رقص به عنوان شیوه ای زودگذر وناپایدار از بیان تعریف شده است که بوسیله ی حرکات بدن انسان در فضا به نمایش گذارده می شود...از طریق حرکات ریتمیکی که به گونه ای کاملا هدفمند انتخاب و کنترل شده است" اینکه چرا باید نظم و ریتم وجود داشته باشد کافی است نگاهی به محیط پیرامون از نحوه ی بوجود آمدن جهان و کهکشان و سیارات و... گرفته تا پیدایش شب و روز و فصول ، بارش باران و برف و... همگی سرشار از ریتم و نظم هستند  تا جائیکه مردم شناسان بسیاری از حرکات موزون امروز قبایل ابتدایی را وابسته به حرکات موزون پرندگان می دانند. رقص یک ابزار ارتباطی است، ابزاری برای برون افکنی احساسات از طریق حرکات بدنی و جسمانی. این حرکات از پویایی برخوردار است و پویایی آن برگرفته از فرهنگ و جامعه و طبیعت است. سؤالی که می توان در مورد رقص مطرح کرد این است که آیا رقص قادر به انعکاس تقدس است؟ جواب این است که بله، رقص از تقدس متولد شده است اما امروز برای اینکه تقدس بتواند به گونه ای حقیقی جای خود را باز کند باید آن را باور نمود .
رقص همواره مقدس است. تا زمانی که این احساس در انسان ها وجود دارد که با چیزهایی دست نیافتنی مواجه اند و تا آنجایی که آن ها برای اسرار عالم والا احترا م قائلند، رقص همواره مقدس است. هر کجا که حرکت از حقیقتی نشأت می گیرد تا به سبکی " ناشیانه یا عالمانه" غرایز و افکار را در خود جای دهد، هر کجا که نمایش موسیقی و رفتار را بیش از سخن و کنش سر لوحه ی کار خور قرار دهد، هر کجا که آیینی مذهبی ارزشی فراوان برای حرکت و دقت در انجام آن قائل باشد، رقص در قالب تقدس پرتحرک اولیه خود ظاهر می گردد. بنا به گفته ی روژه گارودی رقص « حرکتی است که از نیاز فراتر میرود»، از ویژه گی های بارز رقص این است، هدف از آن خلق چیزی برای برطرف کردن نیاز مادی نیست، ویژگی حرکت هنری که شاید رقص طرح اولیه ی آن است در این نکته نهفته است که در خدمت نیازی خاص و فوری نیست بلکه پاسخگوی نیازی عمومی تر و شاید والاتر است و این نیاز همان نیاز انسان به تجلی یافتن به عنوان انسان است. بر طبق تعریف دیگری از فیلیپ دوفلیس  :  رقص فراتر از بازی، ورزش، تخلیه ی انرژی، شیوه ی بیان احساسات زیبای انسانی و... است. جنبه ی روحانی آن گواه این مطلب است. رقص نوعی فن است که دارای تأثیر ویژه می باشد و راهی است برای فرار انسان از اسارت خود و گریز از آن چه که محدودیت های شناخت از واقعیت های ملموس و روشن بر او تحمیل می کنند"
 معجزه ی رقص در این نکته نهفته است که بدن هنرمند خود یک اثر هنری است و این همان جنبه ی مقدس رقص است. بنا به گفته ی ادگار مورن زیباشناختی ترین فعالیت های ما یعنی آواز خواندن و رقصیدن با بدن در ارتباط هستند. رقص رابطه ی ما با طبیعت را از نو بر قرار می کند، زیرا که سبب ایجاد رابطه ی نو میان انسان و بدنش می شود. طبق تعریف آلان دانی یلو ; موسیقی و رقص خلسه آور، یعنی حالات روانی که در آن انسان با فراموشی درگیری های مادی خود ، سعی می کند تا با نیروها فوق طبیعی ارتباط برقرار کند و واقعیات مافوق حسی را به طور مستقیم در یافت نماید. چنین تمایلی به ریشه های بسیار کهن بشریت باز می گردد.
و.....



فهرست مطالب
مقدمه    
موسیقی و رقص    
رقص و ارتباط باخدایان    
نتیجه گیری     
 تعریف رقص    
انواع هنر رقص    
رقص باله    
انواع رقص باله    
رده‌بندی رقصندگان باله    
باله در دنیا    
باله در ایران    
رقص فولکلر یا رقص سنتی و یا رقص ملی    
انواع رقص های فولکلوریک    
رقص‌های آذربایجانی    
لیست انواع رقص‌های فولکلوریک قدیمی آذربایجانی    
رقص آستا قاراباغی    
رقص آسما کسمه    
رقص آغیر قاراداغی    
رقص توراجی    
رقص جیرانی    
رقص یاللی    
لیست انواع رقص‌های فولکلوریک معاصر آذربایجانی    
رقص گرجی    
رقص هنری کلاسیک در سال ۱۹۴۷    
فولکلوریکو    
فلامنکو    
رقص بالروم    
 تاريخ رقص در ايران    
رقص تكی بر روی لوحه سنگی از شوش    
رقص با «سماچه» از تپه يحيی    
نمونه ديگر رقص باسماچه از تخت جمشيد    
رقص سه نفريی از تل تيموران    
رقص ديگر از تل تيموران    
نمايش رقص در سر پرچم    
رقص خدايان در آسمان    
 رقص در نواحی ایران    
رقص در عشایر    
گیلان    
مازندران    
کردستان    
لرستان    
سواحل جنوبی    
آذربایجان    
رقص یاللی    
رقص در عشایر    
رقص در ایل  قشقایی    
رقص در ایل بختیاری    
موسیقی و رقص در ایل بویراحمد    
رقص سماع    
زندگی نامه مولانا    
موزه مولانا    
مبانی فلسفی، اصول اساسی و عرفانی رقص مولانا    
مراحل رقص سماع    
انواع ساختمان ها   
منابع


کلمات کلیدی مرتبط:
,پاورپوینت ,بررسی مبانی نظری , طراحی مرکز رقصهای باستانی , سماع و رقصهای آئینی ایران ,موسیقی و رقص ,رقص و ارتباط باخدایان ,نتیجه گیری , تعریف رقص ,انواع هنر رقص ,رقص باله ,انواع رقص باله ,رده‌بندی رقصندگان باله ,باله در دنیا ,باله در ایران ,رقص فو,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی ریشه های معماری مدرن
بررسی مبانی هنرهای تجسمی و رنگ شناسی
پاورپوینت بررسی مفهوم کانسپت در معماری
پاورپوینت بررسی دیدگاه فلاسفه شرق در خصوص طبیعت
دانلود بررسی ایده تا فرم به صورت تبدیل ایده به فرم ,پاورپوینت
پاورپوینت بررسی مبانی نظری آموزش در معماري
پاورپوینت بررسی استانداردهای طراحی دسترسی در معماری
پاورپوینت بررسی نظم و بی نظمی در معماری
پاورپوینت بررسی درونگرایی در معماری ایرانی
پاورپوینت بررسی ایده و کانسپت در طراحي معماري
پاورپوینت بررسی زیبایی شناسی در معماری
پاورپوینت بررسی نظریهای زیبا شناسی ، مبانی نظری معماری
پاورپوینت بررسی معماری ارگانیک و ارتباط معماری با ارگانیسم های طبیعی
پاورپوینت بررسی هندسه فراکتال
پاورپوینت بررسی راهکارهای آفرینش فرم
پاورپوینت بررسی ترکیب در معماری
پاورپوینت بررسی تضاد در معماری
دانلود نمونه هايي از فراكتال طبيعي و بكارگيري آنها در معماري
پاورپوینت بررسی مبانی و روند طراحی در معماری
پاورپوینت بررسی خلاصه کتاب مبانی برنامه ریزی معماری




:: بازدید از این مطلب : 184
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 ارديبهشت 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: