پاورپوینت بررسی مبانی نظری پست مدرنيسم
نوشته شده توسط : safa
پاورپوینت بررسی مبانی نظری پست مدرنيسم

تاریخ ایجاد 26/10/2018 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 55 اسلاید   قیمت: 8500 تومان     تعدادمشاهده  3  


پاورپوینت بررسی مبانی نظری پست مدرنيسم 
 
بخشی از مطلب
تاريخ فرهنگ و انديشه را از آغاز تاکنون ، مي توان به سه دوره سنت گرايي ، تجدد گرايي ( مدرنيسم ) ، پساتجدد گرايي ( پست مدرنيسم) تقسيم کرد . وقتي که اکنون به گذشته مي نگريم ، تمام دوران قبل از مدرنيسم ، دوره سنت گرايي مي شود . پس از آن دوره تجدد گرايي است که محمد رضا ريخته گران نکته ظريفي را در مورد آغاز آن توضيح مي دهد :
«براي مدرن شدن ، يک مبناي هستي شناختي و آنتولوژيک در کار است و آن مبنا ، به محاق رفتن وجهه روحي و قلبي در وجود آدمي و اصل قرار گرفتن وجهه دنيوي وجود اوست . به خود واژه مدرن اگر توجه کنيم ، از حيث ريشه شناسي مي بينيم که به هيچ وجه ، مقيد به معناي جديد و اکنون و حاضر نيست . بلکه مدرن از جنبه لغت ، به معناي در حد و اندازه آوردن است . يعني bringing to a measure  . اين measure و اندازه و صورت عربي کلمه اندازه يعني هندسه ، اصل معناي مدرن است . بنابر اين ، مي توانيم بگوييم که دوران مدرن ، دوران غلبه فکر رياضي و نگاه مهندسي به عالم است . 
دوران مدرن ، دوراني است که در آن اين مرتبه از هستي ، اصل گرفته مي شود ».
در دوره مدرنيسم ، برخي متفکران ، هر کدام رخنه اي در مباني تجدد گرايي وارد کردند و زمينه ساز پديد آمدن گرايشي شدند که به صورت آگاهانه از دهه 1950 به بعد شکل گرفت . اين گرايش براي آنکه بعد از دوره تجدد و مدرنيسم پديد آمد ، پست مدرنيسم يا پساتجدد گرايي ناميده شد . «اصطلاح پست مدرنيسم ، نخستين بار در سال 1975 در بحث يک معمار جوان به نام چارلز جنکس مطرح شد که از آموزه کارکرد گرايي يا فونکسيو نالسيم ، خسته شده بود . آموزه اي که شعار معماري مدرن بود ».
پروفسور کريستوفر ويتکام ، در مقاله هنر براي پژوهش هنر ، مي گويد : «حالا که مدرنيسم در پايان راه است ، ما با يک دوره جديد مواجه هستيم و نامي که به آن داده شده ، پست مدرنيسم است و تنوع گيج کننده اي دارد. بعضي معانيش ، ضد مدرن است و معاني ديگرش مفهوم دوباره ديدن مدرنيسم مي باشد . (...) من هويت پست مدرنيسم را گونه اي از پوچ گرايي داداييسم جديد مي شناسم .» او در جاي ديگري از همين مقاله ، گفته است : « در جنگ ويتنام ، يک دهکده ويتنامي را خراب کردند ، به اين منظور که آن را از کمونيسم حفظ کنند ! به نظر مي رسد که در مورد هنر هم همين گونه شده باشد . هنر را خراب کردند به منظور نجات آن .»
نقاشي پست مدرنيست ، بيشتر با نشانه ها سروکار دارد تا با محتوا و هر گونه که تمايل داشته باشد ، از نمادها ، اساطير ، تصاوير تاريخي و علايم استفاده مي کند . «پست مدرنيسم ، مدرنيته اي است فراسوي متافيزيک ، که ديگر روياي نهايي در سر نمي پروراند ، اما همچنان روح آزمايشي و عقلي و انتقادي علم و هنر ، فردباوري و دموکراسي مدرن را حفظ کرده است ».
پست مدرنيسم ، حاصل اين ويژگي مدرنيسم است که مدرن اصلاً و ذاتاً به سرعت کهنه مي شود تا دوباره خود را بازسازي کند . هنرمند پست مدرنيست ، بيگانگي و تنهايي انسان را در جهان کنوني چون مشکلي غير قابل حل پذيرفته است و در نتيجه ، هرگونه اعتراض او ، حالت واکنشي دفاعي را دارد . 
متمايز کردن تغييراتي که به راستي شرايط لازم مدرن سازي هستند ، از تغييراتي که اغلب با مدرن سازي همراهند – اما پيش شرط يا پيامد بي چون و چراي آن نيستند – تقريباً ناممکن است . در ارزيابي يک فرايند خاتمه يافته مدرن سازي ، برآورد اينکه کدام متغير ها اصلي ، کدام کمکي و کدام صرفاً تصادفي هستند ، ممکن نيست . افزون بر آن ، متغير ها را – چه مربوط به گذشته و چه حال – نمي توان از هم جدا کرد ، بلکه بايد آنها را به آن گونه که مجموعه مهاي به هم پيوسته اي از شرايط ، رخداد ها و پيامدها را مي آفرينند ، درک کرد و باز شناخت . 
تفاوت عمده اين سه جريان يعني سنت گرايي ، تجدد گرايي و پساتجدد گرايي ، در چگونگي موضع آنها نسبت به عقل است . سنت گرايان ، براي شناخت کل هستي ، عقل را به هيچ وجه کافي نمي دانند و از نگاه آنان با عقل فقط بخش کوچکي از جهان هستي يعني طبيعت فيزيکي اطراف را مي توان شناخت ؛ اما بخش با اهميت تر هستي را بايد با مراجعه به سنت شناخت و عقل براي شناخت اين بخش از جهان هستي ، کارايي لازم را ندارد . 
تجدد گرايان ، به کافي بودن عقل براي شناخت هستي معتقدند و مي گويند با همين عقل و بدون نياز به ابزار و منبع ديگري ، مي توان جهان هستي را شناخت . 
پساتجددگرايان ، در مقابل سنت گرايان که موافقت مشروط با عقل داشتند و در مقابل مدرنيست ها که موضعشان نسبت ه عقل ، موافقت مطلق بود ، معتقد به مخالفت مطلق با عقل هستند و به اعتقاد آنها ، تصويري که عقل از جهان هستي در اختيار ما مي گذارد، مات و مبهم است . اما گروه اخير ، در عين حال ، ابزار و منبع ديگري هم براي تصحيح اين تصوير سراغ ندارند . از مشهور ترين متفکران اين گروه ، نيچه را مي توان نام برد . انتقاد نيچه ، متوجه عنصر جوهري مدرنيسم ، يعني خردباوري است . او درست دريافته بود که «بشر در آخرين منزل مدرنيته ، توانايي هايش را از دست مي دهد » به گمان نيچه ، سرنوشت محتوم دنياي مدرن ، نيهيليسم است و بازگشت به جهان سنتي ناممکن :«در جامعه سنتي ، اين دين است که تصوير کلي از جهان را در اختيار فرد مي گذارند و توجيه نهايي رفتار اخلاقي به عهده جهان بيني ديني است . در دنياي مدرن اما ، دين ديگر مرجع نهايي نيست و به جاي آن علم بر اين مسند نشسته است . پيامد قطعي رد تفسير ديني از جهان و قبول تفسير علمي به جاي آن ، بي گمان تهي شدن زندگي از معنا ، بي هدف نمودن هستي ، توجيه ناپذيري ارزش ها و در نتيجه پيروزي نيهيليسم است».
«هنوز شايد شرايط زماني قضاوت قطعي در مورد پيش بيني نيچه ، فرا نرسيده باشد اما شک نيست که کليت و جوهر گفته او کاملاض درست است . ژيلدا بورد در کتاب تاريخ هنر خود ، مدرن ها و ديگران ، نسبت به فقر هنر معاصر تاکيد مي کند و اينکه بدون شک ، جريانات و گرايشات موجود ، مثلاً اصالت انديشه هنر مفهومي ، توانايي جبران آن را ندارد . وي تاکيد مي نمايد : همان گونه که انسان نمي تواند تنها با نان زندگي کند ، هنر نيز نمي تواند تنها به نيروي فرم ها و رنگ ها به حيات خود ادامه دهد ». 
و.....


کلمات کلیدی مرتبط:
مبانی نظری پست مدرنيسم ,پاورپوینت بررسی , سنت گرايي ، تجدد گرايي ( مدرنيسم ) ، پساتجدد گرايي ( پست مدرنيسم) ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی سبک معماری روم باستان
پاورپوینت بررسی سبک معماری مدرن اولیه
پاورپوینت بررسی آثار معماري شيوه آذري
پاورپوینت بررسی سبک معماری باروک و روکوکو
پاورپوینت بررسی معماری بناهای مهم دوره پهلوی دوم
پاورپوینت بررسی معماری دوره پهلوی
پاورپوینت رایگان بررسی معماری سبك پست مدرن
پاورپوینت رایگان بررسی معماری راسیونالیست - L' ARCHITETTURA RAZIONALISTA
پاورپوینت بررسی معماری سبك پارتي
پاورپوینت بررسی معماری سبک بین المللی
پاورپوینت بررسی مفهوم دیکانستراکشن در اندیشه دریدا
پاورپوینت بررسی سبک معماری فراواقع‌گرایی یا سوررئالیسم
پاورپوینت بررسی سبک معماری دکنستروکتیویسم و سوپر رئالیسم فتورئالیسم
پاورپوینت بررسی سبک و جنبش هنری پرفورمنس یا هنر اجرایی
پاورپوینت بررسی سبک معماری پست مدرنیسم عصر ورود فناوری مدرن به دنیای هنر
پاورپوینت بررسی سبک هنر و معماری کانسپپچوال آرت
پاورپوینت بررسی سبک هنر و معماری مینیمالیسم ، کمینه گرایی
پاورپوینت بررسی معماری قاجار و پهلوی
پاورپوینت بررسی معماري دوره افشاريه
پاورپوینت بررسی معماری دوره زندیه
 




:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 5 آبان 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: