پاورپوینت بررسی هویت شناسی فرهنگ ایران در معماری با تاکید بر توسعه صنعت گردشگری
نوشته شده توسط : safa
پاورپوینت بررسی هویت شناسی فرهنگ ایران در معماری با تاکید بر توسعه صنعت گردشگری

تاریخ ایجاد 04/11/2018 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 34 اسلاید   قیمت: 7500 تومان     تعدادمشاهده  3  


پاورپوینت بررسی هویت شناسی فرهنگ ایران در معماری با تاکید بر توسعه صنعت گردشگری

بخشی از مطلب
با وجود همه پیچیدگی های مفهوم هویت و تلقی های متفاوت صاحبنظران از آن، برکسی پوشیده نیست درمعماری معاصر ایران، این واژه دچار بحران گشته و بصورت مفهوم انتزاعی درآمده است. رنگ باختن مفهوم هویت، مختص حوزه معماری نمیباشد، همچنانکه این ضعف در حوزه های مختلف فرهنگی ، اجتماعی، ملی وغیره مشهود میباشد. وقتی بحث از هویت پیش می آید، دیدگاه های پیچیده و گاهی متضاد در ابعادی گسترده مطرح می شود. دراین یادداشت سعی شده اجماعی ازدیدگاه های صاحبنظران حول مفهوم هویت درارتباط بامسائل اجتماعی وفرهنگی بخصوص معماری مطرح گردد. اریکسون یکی ازجامعه شناسان معروف این مفهوم راقائل به دوبخش می داند. « اول یکی شدن باخود ودیگری مشارکت بادیگران دربعضی ازاجزای ذاتی». اوفرایند هویت رایک سیستم کنترل می داند که مجموعه ای ازهنجارها و ناهنجارها را در فرد بوجود می آورد.
استوارت هال معتقداست؛ هویت یک رونددرحال شدن است که یک شناسنامه وعامل شناخته شدن است. برخی هویت رایک مفهوم ارتباطی می دانندکه بوسیله تشابه ها وتفاوتها بادیگران مفهوم پیدامی کند. بسیاری ازروشنفکران ایرانی، هویت امروزجامعه ایران رادارای سه لایه فرهنگ دینی، ملی وبالاخره فرهنگ وتمدن مدرن می دانندکه باهم دروجود هر ایرانی درگیر است که پیوند مناسب این سه لایه متناسب باروح مکان وزمان درتکامل هویت امروز جامعه ایران مفید باشد.
عمده ترین نکته ی مفهوم هویت، عوامل موثربرشکل گیری آن است که اززبان « اندرسون » بدین صورت تبیین شده است.
۱) فضای حاکم برفردیاجامعه که درواقع نوعی فضاشناسی ومحیط شناسی فرد یا جامعه تلقی می شود.
۲) چرخش یااستمرارروندها
۳) روندهای هویتی همزمان وحتی همزمان گرائی های متفاوت(16/08/93. http://www.islamicartz.com)
هویت را می توان تجلی فرهنگ در محیط دانست زیرا مکانها از انسان معنا می گیرند و انسان نیز مجموعه ای از باورها و اندیشه ها است که فرهنگ او را شکل می دهد و نمود و تجلی از فرهنگ انسان را در مکان و محیط می توان مشاهده نمود که همان هویت اوست. «فر» به معنای شکوهِ نور ایزدی می شود و «هنگ» (آهنگ) هم به معنای قصب است و فرهنگ نیز به معنای قصب نور ایزدی (حرکت به سمت آن نور) و حرکت به سمت آن تکامل انسانی خواهد شد. پس در نهایت می توان گفت که هویت انسانها نمودی از هویت متعالی و الهی شده است زیرا هویت را تجلی فرهنگ در محیط خواندیم و فرهنگ را هم قصب آن نور ایزدی، پس هویت نیز به نوعی با آن فرهنگ که قصب نور ایزدی است پیوند خواهد خورد. حال این هویتِ انسانها را در خود انسان و مکان می توان یافت.‌
 برای برقراری ارتباط میان هویت و معماری از سخنی از" نوربرگ شولتز" بهره می برم. شولتز در کتاب «معماری: حضور، زبان و مکان» از امر کیفی در زندگی سخن می گوید و آن را سویه مشترک هستی شناسانه ی میان ما انسانها تعریف می کند و هنر مکان (معماری) را همان چیزی می خواند که ما را به این امر کیفی نزدیک می کند. هنر مکان را می توان همان هویت مکانی و معماری بومی دانست که حضور و وحدت اندیشه و احساس را در آن می توان یافت. هویت در معماری ، آشکارسازی تصویری از زندگی است و به تعبیری بیانگر مفهوم نزدیکی به مکان است و به نوعی ما را هر چه بیشتر، به یکی از مؤلفه ها و مشخصه های هویت بخش و معنابخش انسان نزدیک می کند. اصول و روشها در بین سبکهای مختلف نشات گرفته از فرهنگ، سنن و الگوهای رفتاری مشابه افراد جامعه می باشد که با اندک تغییرات در شیوه های جدید زندگی و فرهنگ مردم که ریشه در زمان دارد.
در آثار کهن ايران واژه فرهنگ به معنى ادب و تربيت به کار رفته است که با پسوند 'ستان' ، به‌صورت فرهنگستان و به معنى دبستان، و مکتب آمده است.
توجه انسان‌شناسان و جامعه‌شناسان و فلاسفه به فرهنگ و فرهنگ‌شناسى سبب ارائه تعاريف گوناگونى از اين مقوله مهم انسانى شده است، به‌نحوى که گفته مى‌شود تاکنون بيش از ۳۰۰ تعريف از فرهنگ ذکر شده است.
واژه فرهنگ از دو جزء 'فر' و 'هنگ' تشکيل شده است. 'فر' به معنى نيروى معنوي، شکوه، عظمت، جلال، و درخشندگى است. علاوه بر اين 'فر' پيشوند است که در اين صورت به‌جاى معنى جلو، بالا و پيش مى‌نشيند. در اينجا 'فر' در معنى پيشوند به کار برده مى‌شود.
'هنگ' از ريشه اوستائى Thanga (سنگ) به معنى کشيدن، سنگيني، وزن، گروه و وقار مى‌باشد. معنى ترکيبى اين دو واژه بيرون کشيدن و بالا کشيدن است که منظور از آن بيرون کشيدن مجموع دانستنى‌ها و نيروها و استعدادهاى نهفته افراد يک ملت براى پر بار کردن پديده‌ها و خلاقيت‌هاى ناشناخته آدمى است (محمودى بختياري، عليقلي، فرهنگ و تمدن ايران، ص ۳۰-۳۴).
و....


کلمات کلیدی مرتبط:
هویت شناسی فرهنگ ایران ,معماری با تاکید ,توسعه صنعت گردشگری ,پاورپوینت بررسی , پیچیدگی های مفهوم ,هویت و تلقی های ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی مبانی و مفاهیم گردشگری و انواع گردشگری
پاورپوینت بررسی معماری شهر ممنوعه چین
پاورپوینت بررسی مدرنیسم در شهرسازی
پاورپوینت بررسی طراحی فضای شهری منطقه باربیکان
پاورپوینت بررسی خدمات شهری در ایران و جهان ، درس مدیریت خدمات شهری
پاورپوینت بررسی تحلیل سلامت شهر و فضای عمومی
پاورپوینت بررسی اجاره بهای زمین شهری
پاورپوینت بررسی روشهای مدیریت حمل و نقل شهری-مدیریت تقاضای سفر
پاورپوینت بررسی مدیریت شهری و درآمد
پاورپوینت بررسی نمایانگر زیست بوم در محله باغ فیض
پاورپوینت بررسی نمایانگر زمینه در محله باغ فیض تهران
پاورپوینت بررسی شهرسازي خورشيدي
پاورپوینت بررسی مبلمان شهری در شهر
پاورپوینت بررسی تأثیر رنگ در شهر
پاورپوینت بررسی اصول و ضوابط روسازی ، بهسازی معابر و پیاده رو سازی
پاورپوینت بررسی راهها و راهکارهای ایجاد شهرهای اسلامی
پاورپوینت بررسی تاثیر پياده راهها و مسیر های پیاده در توسعه پايدار شهرها
پاورپوینت بررسی نماهای شهری از نظر بصری افراد جامعه
پاورپوینت بررسی تحلیل فضای شهری خیابان جرج سیدنی استرالیا
پاورپوینت بررسی شهر و شهرسازی و فرم شهرها در معماری




:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 آبان 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: