پاورپوینت بررسی ارتباط توريسم روستايي و توسعه پايدار روستايي
نوشته شده توسط : safa
پاورپوینت بررسی ارتباط توريسم روستايي و توسعه پايدار روستايي

تاریخ ایجاد 27/10/1397 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 45 اسلاید   قیمت: 9800 تومان     تعدادمشاهده  1  


پاورپوینت بررسی ارتباط توريسم روستايي و توسعه پايدار روستايي 
 
بخشی از مطلب
از آنجا که توريسم روستايي ميتواند  به مثابه فعاليت فراگير جهاني و ديگري به عنوان تاکيد بر توسعه سياست هاي منطقه اي و محلي شناخته شود ، بر اين اساس تعريفي عام و حاصل از اجماع حوزه انديشگي از توريسم روستايي وجود ندارد. کنفرانس جهاني توريسم روستايي (2006- Rural  Tourism Conference )، توريسم روستايي را شامل انواع گردشگري با برخورداري از تسهيلات و خدمات رفاهي در نواحي روستايي مي داند که امکان بهره مندي از منابع طبيعي و جاذبه هاي طبيعت را همراه با شرکت در زندگي روستايي ( کار در مزرعه وکشاورزي فراهم مي آورد. علاوه بر اين بايد پذيرفت که ويزگي هاي متمايزي مانند فعاليت ها و موقعيت روستايي ، گردشگري روستايي را از ديگر اشکال گردشگري جدا مي کند ، در عين حالي که تعريف و شاخصه هاي فراگيري که مورد قبول همگان باشد ، وجود ندارد ، چنان چه لين  توريسمي که مکان آن در حومه شهر باشد را نيز توريسم روستايي روستايي مي داند.
گردشگري روستايي را ممکن است بتوان به صورت ساده به عنوان ( مسافرت به مناطق روستايي ) تعريف کرد. اما تحقيقات نشان داده اند که تعريف گردشگري روستايي بسيار پيچيده تر از آن چيزي است که به نظر مي رسد ( لين  1993) مثال هاي زيادي از انواع گردشگري که در مناطق روستايي انجام مي شود از جمله فعاليت هاي طبيعت محور ، جشنوارهها ، رويدادهاي مرتبط با ميراث گذشتگان ، جاذبه ها و رويداد هاي بومي ، آگري توريسم ، نمايشگاه هاي هنري و صنايع دستي ، تئاتر هاي محلي و غيره را مي توان نام برد. که لين اظهار مي دارد گردشگري روستايي يک فعاليت چند وجهي و پيچيده است که در بر گيرنده هر چيزي از جمله گردشگري مزرعه تا مسافرت آموزشي ، گردشگري سلامت ، گردشگري طبيعت مي باشد.
 
علاوه بر اين اپرمن  نيز توريسم روستايي را در ارتباط تنگاتنگ با توريسم مزرعه اي و نهادينه کردن ارزش کشاورزي در جامعه روستايي مي داند کا مناطق پارک هاي ملي و حيات وحش حفاظت شده را شامل نمي شود. لاکوويدو  توريسم روستايي را گونه اي فعاليت تفريحي و انتخابي مي داند که کار در مزرعه ( کاشت ، داشت ، برداشت محصولات کشاورزي )، فروش صنايع دستي و مشارکت در زندگي کاملاً روستايي را در بر مي گيرد..
بر اين اساس ، توريسم روستايي ، توريسم زراعي و کشاورزي را نيز در بر مي گيرد و حوزه اي از ارئه خدمات و تسهيلات خدماتي مانند اسکان ، پذيرايي ، امکانات و وسايل سرگرمي ، برپايي جشن ها ومراسم محلي روستايي ، توليد و فروش صنايع دستي روستايي و محصولات کشاورزي را نيز در بر دارد ( شريف زاده و مراد نزاد، 1381 :54).
 
کميسيون جامعه داروپايي ( 1986)نيز توريسم روستايي را تنها شامل گردشگري کشاورزي نمي داند ، بلکه گسترده فراگيري از فعاليت هاي گردشگري در مناطق روستايي را فرا مي گيرد. همچنين ( گروه مردمي توريسم آمريکا )(DOT )نيز توريسم روتايي را هر آن چيزي مي داند که گردش گران را به نواحي پيرامون مادر شهرهاي اصلي فرا بخواند ( 2001:9- Knowd) چنان چه توريسم روستايي را رويکردي در جذب و نگهداشت گردشگران ، براي آشنايي با زندگي روستايي مي داند که علاوه بر رونق و توسعه روستايي ، امکان بهره مندي از مواهب طبعي و جاذبه هاي محيطي روستا را براي ساکنان شهري فراهم مي کند ( 1995:5- DOT).
از آنجا که اصطلاح توريسم حوزه هايي مانند توريسم حومه ، توريسم کشاورزي و توريسم فرهنگي را نيز در بر مي گيرد ( 2001 :9 –Knowd) ، با مفاهيمي مانند بوم زيست ها ، توريسم سبز و توريسم طيعت و يا اکو توريسم نيز ارتباط معنايي نزديکي پيدا مي کند ( 1991 – Whelan). فعاليت هاي تفريحي توريسم روستايي شامل کمپ روستايي ، اقامت در منازل روستايي ، گشت و گذار در مناطق حيات وحش ، بازاريابي صنايع دستي روستايي ، جشنواره هاي فرهنگي ، ورزش هاي ماجراجويي ، بازديد امکان تاريخي و باستاني نزديک مناطق روستايي ، جشنواره هاي موسيقي و آواز محلي و هرگونه فعاليت تفريحي معطوف به نواحي روستايي مي شود ( 2003:7 – Holland etal)
 
آگري توريسم به اقدامي اقتصادي در مزرعه ، دامداري يا اراضي تحت کشاورزي اطلاق مي گردد که براي لذت ديدار کنندگان انجام شده و در آمدهاي مکملي براي صاحبان مزارع ايجاد مي کنند
در هر صورت صنعت توريسم روستايي را شامل گستره فراگيري از فعاليت ها ، خدمات و تسهيلات مي دانند که به وسيله روستاييان براي تفريح ، استراحت  ، جذب و نگهداشت گردش گران در نواحي روستايي صورت مي گيرد و مي تواند توريسم کشاورزي ، توريسم مزرعه ، توريسم طبيعي ، توريسم فرهنگي ، توريسم سبز ، توريسم جنگل و اکو توريسم را نيز در بر داشته باشد.
در رويکردتوسعه پايدار روستايي تلاش مي شود با حفاظت و نگداشت محيط زيست همراه با بهبود فرصت هاي اقتصادي و بهينه سازي ساختار اجتماعي جوامع روستايي در بستر توزيع عادلانه خدمات و تسهيلات رفاهي در سطوح منطقه اي و محلي ، امکان برخورداري روستاييان از معشيت پايدار و بهبود کيفيت زندگي فراهم شود. در اين ميان ، توسعه توريسم روستايي مي تواند با التفات به فعاليت هاي جايگزين بخش کشاورزي با التزام بر ضرورت نگهداشت و استفاده بهينه از منابع موجود روستايي ترسيم گر چشم انداز فراروي توسعه پايدار در نواحي روستايي باشد ، چنان چه ا ايجاد فعاليت هاي مکمل کشاورزي ، رشد و ترويج صنايع دستي روستايي و اشتغال زايي ، مي تواند از مهاجرتهاي بي رويه روستايي و پراکنش نامناسب  جمعيت در مناطق جلوگيري به عمل مي آورد و امکان توزيع متناسب و برابر خدمات ، جمعيت و تسهيلات رفاهي را در چارچوب آمايش سرزمين فراهم آورد.
بر اين اساس توريسم روستايي را رويکردي در قالب توسعه پايدار روستايي به شمار مي آورند که با در نظر گيري روستاييان به عنوان ذي نفعان پروژه گردشگري ، امکان افزايش درآمد خانوارهاي روستايي و بهبود وضع اقتصادي را ، نه در روند توسعه اي برون زا ، بلکه در جرياني درونزا فراهم مي کند که از طريق مشارکت پذيري روستايي و توانمند سازي روستاييان در برخورداري از منابع و مواهب طبيعي روستايي ، همراه با درک جايگاه حفاظت محيط زيست روستايي ممکن مي شود.
و.....


کلمات کلیدی مرتبط:
ارتباط توريسم روستايي ,توسعه پايدار روستايي ,پاورپوینت بررسی ,گردشگري روستايي ,توريسم روستايي ,توريسم فرهنگي ,توريسم کشاورزي , کمپ روستايي ، اقامت در منازل روستايي ، گشت و گذار در مناطق حيات وحش ، بازاريابي صنايع دستي روستايي ، جشنواره هاي فرهنگي ، ورزش هاي ماجراجويي ، بازديد امکان تاريخي و ب,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی اثرات اقتصادي اجتماعي و فرهنگي گردشگري
پاورپوینت بررسی مفاهيم گردشگري و جهانگردي پايدار
پاورپوینت بررسی مبانی پایه در توسعه پايدار شهري
پاورپوینت بررسی احیا بافت های فرسوده شهری – روستایی با روش های کارآمد
پاورپوینت بررسی ارزشهای اجتماعی فضاهای عمومی
پاورپوینت بررسی محيطي و برنامه ريزي شهر خرم آباد
پاورپوینت بررسی جغرافياي طبیعی شهر خرم آباد
پاورپوینت بررسی منظرسازی و توسعه پایدار
پاورپوینت بررسی پایداری شهری
پاورپوینت بررسی نقش گرافیک محیطی و المانها در زنده سازی شهر معاصر
پاورپوینت بررسی هنر مجسمه های شهری و معرفی نمونه های موفق معاصر
پاورپوینت بررسی رویکرد تقویت تعاملات اجتماعی در فضاهای شهری
پاورپوینت بررسی تاثیرات هنر عمومی در فضاهای عمومی شهری
پاورپوینت بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی شهری
پاورپوینت بررسی مفهومی فضای شهری در شهرهای امروز
پاورپوینت بررسی روش‌های نورپردازی شهری‌
پاورپوینت بررسی مجموعه شهری فرح آباد ساری
پاورپوینت بررسی مرگ و زندگي شهرهاي بزرگ امريكايي ،اولين و مهم ترين كتاب خانم جين جيكوبز
پاورپوینت بررسی محیط زیست شهری ، کلان شهرها
پاورپوینت بررسی مکان یابی وطراحی محل دفن زباله




:: بازدید از این مطلب : 120
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 28 دی 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: