نوشته شده توسط : safa
پاورپوینت بررسی معماری فرهنگسراي نياوران اثر آقاي کامران ديبا و همکارانش

تاریخ ایجاد 02/12/1397 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 45 اسلاید دارای نقشه و تصاویر   قیمت: 6500 تومان     تعدادمشاهده  5  


پاورپوینت بررسی معماری فرهنگسراي نياوران اثر آقاي کامران ديبا و همکارانش 
 
بخشی از مطلب
اين بنا توسط آقاي کامران ديبا و همکارانش صورت گرفته  است. ساخت اين بنا در تاريخ 1355 شروع و در سال 1356 به اتمام رسيد.
كل فضا:
مجموعه نياوران 110 هزار متر مربع است و زيربناي ساختمان 10 هزار متر مربع مي‌باشد. اين مکان از سال 1364  تا 1374 به عنوان دانشکده نر و زير نظر وزارت ارشاد فعاليت نموده و در سال 1374 با عنوان رسمي‌فرهنگسرا شروع به کار کرد. در حال حاضر رياست اين مجموعه برعهده جناب آقاي دکتر سيد محمود فدوي مي‌باشد.
بررسي از نظر اقليم: 
فرهنگسراي نياوران به لحاظ اقليم در موقعيت معتدل کوهستاني مي‌باشد در اين اقليم به علت وجود بادهاي شمال معماري فرهنگسرا به صورت شرق غرب طراحي شده است.
نورگيري اين بنا از 4 طرف صورت مي‌گيرد. گرچه ساختمان نياوران به صورت قسمت‌هاي مجزا طراحي شده و بعد در کنار هم قرار گرفته اما با بداعت‌هاي خاص طراح توانستند، ارتباطي صحيح و جستجوگر‌يان دو ساختمان بوجود آيد.
بررسي بنا:
سازه اين بنا بتون مسلح مي‌باشد. در زيباشناختي اين ساختمان طراح با ترکيبي ميان بافت (بتون و سنگ)، فرم (ساده هندسي) و سنت (سنت‌هاي ايراني) توانسته ساختاري جديد از معماري سنتي و مدرن خلق نمايد.
 
ورودي:
سر در ورودي اين بنا، به صورت متقارن مي‌باشد. اين سر در به عنوان پيش ورودي براي دسترسي به درب اصلي فرهنگسرا مي‌باشد. سر در فوق برگرفته از ساختار فضاي هشتي در معماري سننتي مي‌باشد.
 
 
 
سمت راست درب ورودي اتاق نگهباني قرار دارد. دسترسي به ساختمان‌هاي اصلي از طريق پله‌ها صورت مي‌گيرد.  وجود دو عامل بعدي سکوها و شمشادها در دو طرف پله‌ها عمل هدايت مخاطب به سمت ساختمان اصلي را به عهده دارد.
 
 
 
براي ورود به حياط مرکزي مخاطب مقيد به گذشتن از زير قالب سنتي که به شکل سر در ورودي است مي‌باشد.
 
 
 
حياط مرکزي‌يکي ديگر از نمودهاي سنتي است که در اين بنا استفاده شده است. اين قسمت داراي دو آب نما و دو باغچه مي‌باشد و تمامي‌دربهاي مختلف ساختمان به سمت حياط مرکزي باز مي‌شود.
 
 
 
 
 
در حياط مرکزي دو ساختمان مشاهده مي‌شود:
سمت چپ (ساختمان شماره 1) که شامل دو طبقه مي‌باشد:
طبقه اول سالن آمفي تئاتر که بعنوان سالن سينما از آن استفاده مي‌شود.
آمفي تئاتر: 
سالن آمفي تئاتر شامل سه قسمت اصلي است.
•    پذيرش 
•    خروجي‌ها 
•    سن اصلي 
اين مکان داراي‌يک ورودي‌يا سراسرست که‌يک  حسن براي آن تلقي مي‌گردد.زيرا افرادي که مي‌خواهند به بيرون از آمفي تئاتر بروند ابتدا به‌يک‌هال انتظار وارد شده و سپس به محيط بيرون هدايت مي‌شوند.
اتاق پروژکتور سالن مجهز به ديوارها و سقفهاي مقاوم در برابر آتش سوزي مي‌باشد و‌يک اتاق براي برق اضطراري و ترانسفورماتور در زير آريتوريم طراحي شده است. طول سن آمفي تئاتر تقريبا" دو برابر عرض است و از شيب طبيعي زمين براي شيب آمفي تئاتر استتفاده شده است.
طبقه دوم: اتاق رئيس و معاونين سمت راست (ساختمان شماره 2) بوسيله چند پله به طرف در ورودي نگارخانه و بخش اداري مي‌رسد.
نگارخانه:
از حياط مرکزي بوسيله چند پله به طرف در ورودي نگارخانه هدايت مي‌شويم.
 
 
قبل از ورود به نگارخانه‌يک هشتي وجود دارد که هم به رستوران و هم به کتابخانه راه دارد. براي ورود به نگارخانه از‌يک راهروي چرخشي، هدايت کننده به طرف جلو استفاده شده که از آن به عنوان بخشي از نگارخانه استفاده مي‌شود و فضاي مفيدي نيز براي نگارخانه ايجاد کرده است. ساختار چرخشي راهرو باعث شده تا فاصله راهرو تا قسمت اداري کمتر احساس گردد.
نگارخانه از 5 نيم طبقه تشکيل شدده که از 3 نيم طبقه آن به عنوان سالن اصلي استفاده مي‌شود.
بخش اداري:
بخش فوق از 3 طبقه مجزا تشکيل شده است.
طبقه همکف: شامل اتاق تايپيستها و طبقه دوم و سوم، شامل بخشهاي مالي، اداري، موسيقي، کامپيوتر و مديريتهاي فرهنگسرا و مشاورين مي‌باشد که همگي توسط پارتيشنهاي شيشه اي از هم جدا شده است. ضمناً قسمت اداري به قسمتهاي ديگر فرهنگسرا اشراف ندارد. 
و....


کلمات کلیدی مرتبط:
معماری فرهنگسراي نياوران ,آقاي کامران ديبا و همکارانش ,نمونه موردی فرهنگسراي نياوران ,معماری فرهنگسراي نياوران ,طرح و نقشه فرهنگسراي نياوران ,
مقالات مرتبط در این دسته




:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 اسفند 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: