پاورپوینت بررسی مبانی تحقیق در رشته معماری
نوشته شده توسط : safa
پاورپوینت بررسی مبانی تحقیق در رشته معماری

تاریخ ایجاد 12/12/1397 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 35 اسلاید   قیمت: 7800 تومان     تعدادمشاهده  3  


پاورپوینت بررسی مبانی تحقیق در رشته معماری
بخشی از مطلب
از یک نظر ، می توان گفت که تحقیق معماری در طول تاریخ این رشته برقرار بوده است . طی قرن های گذشته تحول فرم های معماری و مصالح ساختمانی تحت تأثیر تجربه همراه با آزمون و خطا ، مشاهده مثال تحول نیم قوس های حائل ، مثال ملموس ومشهودی است که در ساخت ناو اصلی کلیسای نتردام پاریس اتفاق افتاده است . ترکیبی از مرمت، باستان شناختی و تحلیل سازه توسط ویلیام کلارک و رابرت مارک ، کارایی فنی طراحی قوس اصلی حایل را نشان می دهد . از سوی دیگر به نظر می رسد که نقاط اصلی حاصل از سازه طراحی شده ، همراه با نیاز های حفاظت ساختمان ، در نظام نیم قوس های حائل اوایل قرن سیزدهم میلادی تحولی اساسی محسوب می شود . ادامه مطالعه و مشاهده سازمان یافته در کلیساهای مختلف ، ابداعات بیشتری را در پی داشته است . تحولات زیاد دیگری در مصالح ساختمانی و ابداعات سازه ای در تاریخ رشته معماری قابل ذکر است .


1)    بهرامی ،امین ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد واحد خوراسگان ،تابستان 88،ص-ص 93-89
از سوی دیگر ، تحقیق معماری مستقل از چارچوب پروژه های ساختمانی خاص ، پدیده جدید تری است . موضوع اصلی تحقیق در دهه 1950 میلادی مطالعات اقلیمی و سازه ای بود ،در حالی که پهنه وسیع تر و متنوع تر تحقیق معماری ، شامل مسائل اجتماعی_ رفتاری ، روش های طراحی و صرفه جویی در مصرف انرژی از دهه 1960 و اوایل 1970 میلادی شکل گرفت . در این دوره از سازمان ها و بنیادهای ایالتی آمریکا بودجه های بیشتری به تحقیق اختصاص یافت . برنامه های دانشگاهی بودجه هایی را به موضوع های تحقیق اختصاص دادند ،دوره های آموزشی دکتری معماری با تعداد بیشتری تاسیس شدند .
 مؤسسه های معماری از قبیل انجمن معماران آمریکا و مؤسسه مدارس معماری ، بودجه های مشترکی را به تحقیق معماری اختصاص دادند . بعضی دفاتر بزرگ معماری بخش های تحقیقاتی تأسیس کردند و مجله های حرفه ای معماری شروع به انتشار مطالعات معماری کردند و در این زمینه مسابقه هایی را نیز ترتیب دادند .
در دو دهه اخیر فعالیت های پژوهشی از راه های گوناگونی ادامه پیدا کرد . بسیاری از زمینه های تحقیقی با کمبود بودجه و تنزل علاقه محققان مواجه شدند .
در حوزه طراحی ، تاکید قبلی بر سامانه نسبی چرخه برنامه ریزی طراحی و ارزیابی منجر به تأسیس بخش های تحقیق و برنامه ریزی در دفاتر بزرگ معماری شد . این تأکید با جهت گیری مجله های حرفه ای معماری و انتشار مقاله های ارزیابی پروژه های معماری مصادف شد . در دهه اخیر ، خدمات قبل از طراحی دگرگون و سازمان دهی مجدد شد . این خدمات از شکل ساده برنامه ریزی به ترکیبی از برنامه ریزی تسهیلات ، خدمات بنگاه های مسکن ، توسعه سازمانی و راهبرد های اشتغال تغییر یافت . بر اساس بررسی 1997 انجمن معماران آمریکا ، خدمات غیر طراحی نسبت بالایی از فعالیت های دفاتر بزرگ معماری آمریکا را به خود اختصاص داد .
 با توجه به این تحولات ، تحقیق معماری چه ماهیتی دارد؟ در کتابی که تحت عنوان تحقیق در معماری در سال 1984 گرد آوری شد ، حداقل دو فصل به این پرسش اختصاص یافته است . جیمز اسنایدر ، گرد آورنده کتاب مذکور ، تحقیق را «جستجوی سامان یافته با هدف تولید دانش » تعریف کرده است . دو عنصر این تعریف واجد اهمیت می باشد . اول اینکه جستجو از جهاتی باید سامان یافته باشد . پژوهشگر می تواند اطلاعات مهمی را به طور ناخود آگاه با قدم زدن در خیابان و مشاهده ردیف ساختمان ها کسب کند ، ولی هدف از جستجوی سامان یافته ، توجه به اطلاعات خاص ، دسته بندی و تحلیل آن بر اساس تجربه خود آگاه محقق است . واژه سامان یافته به ضرورت با واژه های تجربی یا اثبات گرا که از نظر منتقدان مترادف تقلیل گرایی هستند ، معادل نیست . اگر سامان دادن یک مطالعه بر اساس متغیرهای تعریف سده را تقلیل گرایی بدانیم ، استخراج و دسته بندی واژه ها از مصاحبه عمیق نیز می تواند نوعی تقلیل گرایی  به حساب آید. حقیقت این است که  هر تحقیقی نوعی از تقلیل گرایی را در خود دارد . تحقیق به ضرورت شامل تقلیل تجربه های زنده یا مشاهده پدیده ها به اطلاعات محدودی است که پس از یادداشت برداری به گونه ای دسته بندی می شود . انتخاب میان  مطالعه ای تجربی و مطالعه ای کیفی انتخاب یک راهبرد تقلیل گرا به جای راهبردی دیگر است . دوم اینکه تولید دانش همواره یکی از ویژگی های اصلی تحقیق به حساب آمده است . از نظر بسیاری از خوانندگان ، واژه تولید دانش در سطح نظریه های پایه علمی ، مانند نظریه نسبیت انیشتین یا نظریه های طبقات زمین شناسی معنا دارد . اگرچه این گونه نظریه ها در تولید دانش بنیادین مهم اند ولی تنها شکل تولید دانش نیستند . نظر ما این است که دانش جدید ،در اندازه های به نسبت محدود نیز قابل تولید است و از راه های مختلفی چون ارزیابی نتیجه امتزاح دو گونه عمل کردی ساختمان یا مطالعه مصالح ساختمانی در سلسله ای از بنا های ساخته شده و ارزیابی ویژگی فرم های خاص ساختمانی که منظور های متفاوت گروه های ذینفع را تأمین می کنند نیز قابل دست یافتن است .
علاوه بر تحقیقات معماری زیادی که نتایج کالبدی طراحی را از مقیاس عناصر ساختمان تا محله و طراحی شهری مد نظر دارند ، مطالعه فرایند طراحی و تجربیات حرفه ای دفاتر معماری نیز ضروری است . این جهت گیری تا حدودی نتیجه منطقی استفاده از فناوری رایانه ای در مراحل چند گانه فرایند طراحی است . همین طور ، تجارت و اقتصاد جهانی تغییراتی را در بسیاری از حرفه ها ایجاد کرده که پژوهش در ساختار و ابعاد مختلف حرفه معماری را حیاتی ساخته است »1 . 
1)گروت لیندا –وانگ دیوید ،روش های تحقیق در معماری ،ترجمه،دکتر علیرضا عینی فر ،انتشارات دانشگاه تهران ، تهران چاپ سوم 1388،ص6

 ضرورت تحقیق در معماری              
« ما معتقدیم که پژوهش معماری در موفقیت و ادامه حیات حرفه معماری اهمیت ویژه ای دارد و می تواند به دلیل علاقه شخصی یا اهداف جمعی و مشترک دنبال شود . برخی محققان بر این باورند که پذیرفتن چارچوب های تحقیقی ، شأن معماری را به سطح حرفه هایی چون مهندسی یا پزشکی تقلیل می دهد . ما به این دلیل که هر حرفه ای در زمینه ای خاص و با پویایی ها و محدودیت های خود عمل می نماید ، چنین اعتقادی نداریم . بسیاری از ویژگی های دانش پزشکی یا مهندسی با معماری تفاوت اساسی دارند .
افراد دیگری معتقدند که رشد فزاینده «تغییرات فناوری پسا صنعتی پایه دانش مورد نیاز معماری را گسترده تر کرده است ». اگرچه این مطلب به طور کلی درست است ، ولی این واقعیت نیز وجود دارد که بسیاری از ساختمان ها و پروژه های طراحی شده می توانند بر اساس گونه شناسی های جا افتاده و شناخته شده موجود (مثل فروشگاه های بزرگ یا خانه های تک خانواری )شکل بگیرند . به علاوه بسیاری از پروژه هایی که با عدم قطعیت و تردید طراحی می شوند ، به دلیل مرتبط بودن با گروه های ذینفع محدود و آشنا با گروه طراحی به آسانی سامان دهی می شوند .
دلیل ما برای اهمیت تحقیق این است که نسبت فزاینده ای از اقدامات حرفه ای معماری شرایطی نا آشنا و فراتر از تخصص یک فرد معمار و تعقل افراد حرفه ای دارند . برای مثال ، نیاز های یک مجموعه چند منظوره یا یک خط مونتاژ ابتکاری می تواند فوق العاده پیچیده باشد . همچنین ممکن است در موارد به کار گیری اصول غیر متداول زیبایی شناختی (برای مثال ،اصول بر گرفته از فلسفه های پسا ساختار گرا یا ساختار شکنی ) یا در جایی که در ارزش های گروه های ذینفع تقابل هایی وجود دارد ، یا در پروژه های برای گروه های خاصی چون افراد با صدمات نخاعی که نیازهای کالبدی آنها تدوین نشده است ، عدم قطعیت در تصمیم گیری و نیاز به تحقیق به وجود می آید»1
3-4- تعریف واژه های روش شناختی،راهبرد ها و تدابیر       
«آبراهام کپلان در کتاب کلاسیک خود تحت عنوان هدایت پژوهش روش تحقیق را به جای محصول جست و جو ، مطالعه فرایند جستجو تعریف کرده است . او استفاده از واژه روش شناسی را برای جنبه
   1)گروت لیندا –وانگ دیوید ،روش های تحقیق در معماری ، ص 8
های « میان طیف » فرایند تحقیق که در رشته های مختلف مشترک اند به کار برده است. بنابراین او به دنبال فرایندهایی از جست  و جو گری است که نسبت به فنون خاص مصاحبه ، تحقیق اسنادی ، یا گردآوری و تحلیل داده ها ، عام تر و از دیدگاه های معرفت شناختی اثبات گرایی ، ساختار گرایی و گرد آوری و تحلیل داده ها ، عام تر و از دیدگاه های معرفت شناختی اثبات گرایی ، ساختار گرایی و پساساختارگرایی خاص تر باشد.
با تبعیت از کپلان از واژه های روش و روش شناسی برای تعریف فرایندهایی از پژوهش که در گستره وسیعی از تحقیق معماری شامل رشته های فنی تا علوم انسانی ، و شیوه های عملی تا نظری مشترک اند ، استفاده می کنیم. با وجود اینکه نظریه های انتقادی و تفکر پساساختارگرا در سال های اخیر ، تحقیق معماری را تحت تأثیر قرار داده اند ، اگر این دیدگاه های فلسفی به عنوان سامانه های جست و جو ( که در آنها انتخاب های خاص تری از روش شناسی انجام می شود) شناخته می شود، مفیدتر خواهند بود . در هر سامانه جست و جوی خاص (مثل پسااثبات گرا ) روش شناسی های چند گانه یا انتخاب هایی برای سامان دادن به تحقیق وجود دارد.
برای روشن ساختن رابطه روش شناسی های میان طیف و سطوح خاص فنون تحقیق ، از واژه های راهبردها(روش ها) و تدابیر (فنون) استفاده کرده ایم. این تمایز را بسیاری از نویسندگان کتاب های روش تحقیق انجام داده اند. واژه راهبرد «مدیریت ماهرانه و برنامه ریزی هر چیز» تعریف شده است. این تعریف در مقابل سطح جزئی تر تدابیر فنی که به «اقدام ماهرانه» اطلاق شده است ، قرار می گیرد. در زمینه های نظامی ، راهبرد به برنامه جنگی در سطح ملی و تدابیر به تعیین مواضع نیرو های مسلح در هنگام نبرد گفته می شود.
در بحث مورد نظر ما  ، راهبرد برنامه یا ساختار کلی تحقیق است . در مقابل ، تدابیر تحقیق ، فنون خاص کاربردی از قبیل ابزار گردآوری داده ها ، شیوه های پژوهش گری ، استفاده از اسناد و شیوه های تحلیلی را شامل می شوند.
برای نشان دادن برای این رابطه ، مدلی مفهومی از قاب های متداخل پیشنهاد شده است. قاب بیرونی مدل ، معرف نظام جست و جو ست. برای مثال اگر دیدگاه ساختارگرا را مبنای کار قرار دهیم ، بدون وجود اجبار ، از میان گستره ای از راهبردها امکان انتخاب به وجود می آید. به همین ترتیب ، زمینه راهبردی تحقیق ، به جای تعیین اجباری تدابیر مورد نیاز ، انتخاب یکی از آنها را پیشنهاد می کند . در نتیجه باید میان نظام جست و جو ، راهبردها تدابیر تحقیق همبستگی و تداوم وجود داشته باشد.
واژه دیگری که گاه به جای واژه راهبرد به کار می رود ، طرح تحقیق است. طرح تحقیق « برنامه ای عملی است که مسیر حرکت تحقیق را از مبدا به مقصد روشن می سازد» ، که در آن مبدا  شرح پرسش یا سؤال های تحقیق و مقصد شرح نتایج آن است. در میان مبدأ و مقصد مراحل و رویه هایی وجود دارد که می توانند معین باشند یا در جریان تحقیق به وجود آیند. واژه طرح تحقیق برای آموزش تحقیق در معماری و رشته های مربوط به طراحی بسیار مناسب است. در رشته معماری وقتی درباره مفهوم صوری مبنای ایده طراحی صحبت می شود، اغلب به «الگویی اولیه» اشاره می کنیم. همین طور ، در اغلب موارد به «گونه» های فرمی گوناگون چون حیاط مرکزی یا طرح نه مربعی ، که به روابط فضایی مولد اشاره می کنند ، مراجعه می نماییم. همان گونه که حیاط مرکزی می تواند در کاربردهای مختلفی چون خوابگاه دانشجویی ، خانه های مسکونی ، موزه ها یا ساختمان های اداری به کار می رود ، طرح تحقیق نیز می تواند با موضوع های گوناگون تحقیق معماری (از مطالعه آسایش انسان در محیط تا تحلیل نظریه های زیبا شناختی ) تطبیق داده شود»1.         

 


کلمات کلیدی مرتبط:
مبانی تحقیق در رشته معماری ,پاورپوینت بررسی ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی هویت معماری ایران در دوران معاصر
پاورپوینت بررسی معماری ایرانی، تجلی فرهنگ و هویت ایرانی
پاورپوینت بررسی تأثیر فرهنگ بر کالبد معماری
پاورپوینت بررسی نقش معماری در ارتقاء فرهنگ در شهرها
پاورپوینت بررسی ارتباط فرهنگ ، هنر و معماری
پاورپوینت بررسی مبانی نظری طراحی مجموعه فرهنگی
پاورپوینت بررسی مبانی نظری طراحی فرهنگسرا و مجموعه های فرهنگی
پاورپوینت بررسی طرح معماری فرهنگسراي جوان
پاورپوینت بررسی مبانی نظری فرهنگ معماري ايراني
پاورپوینت بررسی مبانی نظری معماري به عنوان بستر فرهنگ
پاورپوینت بررسی ساختاری معماری معاصر ایران
پاورپوینت بررسی مبانی نظری جهانی شدن مدرنیته در معماری
پاورپوینت بررسی مبانی نظری فضا در معماري بومي و مدرن
پاورپوینت بررسی مبانی نظری مراکز اقامتي معتادين (کمپ)
پاورپوینت بررسی نقش و تاثیرات سلیقه در معماری
پاورپوینت بررسی هارموني و هماهنگي رنگها در فضاهای معماری و تجربه كاربرد رنگ در شهر
پاورپوینت بررسی دماي رنگ و رابطه رنگ و فرم در معماری
پاورپوینت بررسی كاربرد رنگ در معماری شهر
پاورپوینت بررسی اثرفضايي رنگها بر معماری
پاورپوینت بررسی روانشناسي رنگها در معماری و اثرات رنگ روي انسان




:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 اسفند 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: