پاورپوینت بررسی معماری دهکده فرهنگی ژان ماری تیجیبائو(Jean-Marie Tjibaou) رنزو پیانو
نوشته شده توسط : safa
پاورپوینت بررسی معماری دهکده فرهنگی ژان ماری تیجیبائو(Jean-Marie Tjibaou) رنزو پیانو

تاریخ ایجاد 13/12/1397 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 45 اسلاید دارای نقشه و تصاویر   قیمت: 6500 تومان     تعدادمشاهده  1  


 پاورپوینت بررسی معماری دهکده فرهنگی ژان ماری تیجیبائو(Jean-Marie Tjibaou) رنزو پیانو

بخشی از مطلب
همان‌طور که ذکر شد در سایت پروژه سه دهکده با سه عملکرد مشخص وجود دارد. در این فضاها برای نمایش فرهنگ سنتی و معاصر کاناک در نظر گرفته‌ شده‌اند.
هر دهکده به یک دسته فعالیت مشخص و متفاوت اختصاص دارد. دهکده شماره 1 ویژه نمایشگاه‌ها است در کنار آمفی‌تئاتر 400 نفره مجموعه در سه کلبه نمایشگاه‌هایی ویژه فرهنگ کاناک و تاریخ طبیعی برپا شده است و در کلبه چهارم نیز محل پذیرایی قرار دارد.
دومین دهکده ویژه بخش اداری و اطلاعات است و اتاق‌هایی از برای کارهای اداری، پژوهش و انتشارات در خود دارد... سه کلبه دهکده دوم به یک اتاق کنفرانس، یک اتاق نمایش فیلم و بزرگ‌ترین آن‌ها نیز به کتابخانه اختصاص داده شده است. دهکده سوم که در نقطه مقابل پارکینگ و ورودی مجموعه در منتهی‌الیه دیگر شبه‌جزیره قرار گرفته پناهگاه فعالیت‌هایی است که به آرامش و تمرکز بیشتری نیاز دارد.
بزرگ‌ترین کلبه این دهکده استودیوی رقص اختصاص داده شده و دو کلبه که کوچک‌ترین کلبه‌ها به شمار می‌آید برای گرافیک و موسیقی در نظر گرفته شده‌اند و اتاق‌های پخش دیگر دهکده مخصوص مجسمه‌سازی و عکاسی است.
در کنار این مجموعه فرهنگی ساده و در عین حال پیچیده یک مسیر گردشی از مسیر پیاده‌ای که مراجعه‌کنندگان را از پارکینگ به ورودی هدایت می‌کند جدا می‌شود و در کنار مرداب امتداد می‌یابد این مسیر از میان مناظر و پوشش‌های گیاهی متفاوتی می‌گذرد و در هر قسمت از موضوع مخصوص از فرهنگ کاناک را از جمله آفرینش، کشاورزی، مسکن، مرگ و تولد دوباره در بر می‌گیرد.
کلبه‌های انتزاعی که شرح آن رفت، فقط تعابیر معرف از صندوقچه‌های سنتی کاناک نیستند بلکه شکل خاص خود را از روش ساختی اقتباس کرده‌اند که خاص منطه اقیانوس آرام است و در آن از تهویه طبیعی استفاده می‌شود. تهویه از طریق وارد کردن جریان هوای خنک در بخش فوقانی بنا انجام می‌شود. صندوقچه‌ها طوری طراحی شده‌اند تا بادهایی را که تقریباً همیشه از یک جهت می‌وزند دریافت کنند و پیوسته دمای داخلی را طوری کاهش می‌دهند که هوای گرم مدام تخلیه شود. بدیهی است که این سازه‌ها طوری طراحی شده‌اند که در برابر هر رخداد اقلیمی به ویژه طوفانی گرمسیری تاب آورند بناهای کوچکتر رابطه‌ای نزدیک با محیط طبیعی دور و بر خود ایجاد می‌کنند.
اهمیت دادن به چشم‌انداز در کالدونیای جدید هنری است که پیوندی عمیق با فرهنگ کانال دارد فضای طبیعی بین صندوقچه‌ها و اطراف آن‌ها دقیقاً به همان شیوه‌ای احیا و حفظ می‌شود که مردمان ملانزیایی به طور سنتی در حفاظت از محیط طبیعی خود به کار می‌برند
به طور کلی کار با معماری سنتی دشوارتر از کار با معماری تاریخی است زیرا معماری تاریخی حداقل با مفهوم مانیومان منافات ندارد. معماری سنتی و بومی نفی تک ساختمان به مثابه مانیومان است.
مجموعه ساختمان‌های ساخته شده طی زمان‌های طولانی منظره‌ای را به وجود می‌آورد که کلینی نمادین دارد و تک بنا در چنین منظره‌ای حل می‌شود. در پروژه مرکز فرهنگی جیبائو در نومئا که قرار بود سمبل استقلال قوم کاناک باشد. طبیعتاً رجوع به سنت بومی پیش‌‌نیاز مهمی بود. مسئله از آنچه در بالا گفته شد نیز پیچیده‌تر بود.
معماری این قوم به کلبه‌های چوبی، پوشالی منحصر می‌شود و این خود محدودیتی بزرگ از نظر انتخاب الگویی برای تعبیر است. محدودیت دیگر بی‌دوام بودن این کلبه‌هاست که چنان‌که پیانو می‌گوید باعث می‌شود معماری بومی کاناک نه از طریق حضور آثار تاریخی بلکه از طریق تداوم یک شیوه ساختمان‌سازی مشخص حفظ شود. پاسخ پیانو به این مسئله نوعی معماری است که در آن تک بنا عرض اندام نمی‌کنند.
بومی‌ناشناسی آن‌ها را در کنار یکدیگر ساخته‌اند. منتهای بنای اصلی مرکز فرهنگی از یک ساختمان تشکیل نشده بلکه کل مرکز نیز از سه بخش به وجود آمده که هر بخش به مثابه یک دهکده بومی و مستقل است.
سازماندهی پلان این بخش‌ها و فضاهای مدور آن‌ها نیز تداعی کننده دهکده‌های اقوام کاناک‌اند، روش ساختن سازه‌های کلبه مانند و مصالح به کار رفته در آن‌ها نیز از این فرهنگ الهام گرفته شده‌اند، ابنیه سنتی گذشته از معانی سمبولیک عملکردهای مشخص آیینی و اقلیمی نیز دارند.
یکی از دهکده‌های مجموعه جیبائو به نمایش‌های محلی و رقص اختصاص دارد. دهکده دوم به فضاهای نمایشگاهی و همچنین دهکده سومی به دفاتر اداری در طرح پیانو به این عملکردها و روابط بین آن‌ها کاملاً توجه شده است. مسئله اقلیم نیز کاملاً در طراحی کلبه‌های انتزاعی مورد توجه بوده است.

و.....


کلمات کلیدی مرتبط:
معماری دهکده فرهنگی , ژان ماری تیجیبائو ,(Jean-Marie Tjibaou) ,رنزو پیانو ,پاورپوینت بررسی ,نمونه دهکده فرهنگی ,نمونه مشابه دهکده فرهنگی ,نمونه موردی دهکده فرهنگی ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی معماری مرکز ملی، فرهنگی و هنری ژرژ پمپیدو ـ پاریس
پاورپوینت بررسی طراحی فرهنگستان ملی ایران اثر هادی میر میران
پاورپوینت بررسی موزه نیشر موسس تگزاس،Raymond Nasher
پاورپوینت بررسی طراحی مرکز هنرهای نمایشی اثر استودیو Asymptote
پاورپوینت بررسی نقد وبررسی موزه گوگونهایم نیویورک معمار :فرانک لوید رایت
پاورپوینت بررسی معماری خانه موسیقی والت دیسنی
پاورپوینت بررسی مرکز بین المللی گفتگوهای فرهنگ های توکیو
پاورپوینت بررسی مجتمع فرهنگی هنری حیدر علی اُف آذربایجان اثر زاها حدید
پاورپوینت بررسی مجتمع فرهنگی گتی جی . پل گتی در لوس آنجلس
پاورپوینت بررسی معماری فرهنگسرای خاوران
پاورپوینت بررسی معماری فرهنگسرای نیاوران
پاورپوینت بررسی نقد و تحلیل معماری مرکز فرهنگی ژان ماریو تیجیبائو
پاورپوینت بررسی موزه هنر دنور
پاورپوینت بررسی معماری مجموعه ملي فرهنگي و هنري ژرژپمپيدو پاریس
پاورپوینت بررسی معماری مرکز ملي فرهنگي و هنري ژرژپمپيدو
پاورپوینت بررسی معماری مجموعه فرهنگي ژان ماري تجيبائو اثر رنزو پيانو در نيوکالدونياي فرانسه
پاورپوینت بررسی موزه هنرهاي معاصر کياسما (Kiasma Iconic) هلسينکي، فنلاند
پاورپوینت بررسی فرهنگسراي جوان خاوران
پاورپوینت بررسی معماری فرهنگسراي هنر ارسباران
پاورپوینت بررسی مجتمع فرهنگي خاتم الانبيا (رشت)




:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 اسفند 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: