دانلود,بررسی پاورپوینت سبک و شیوه رازی,pptx
نوشته شده توسط : safa
دانلود,بررسی پاورپوینت سبک و شیوه رازی,pptx

تاریخ ایجاد 07/03/1398 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 41   قیمت: 4800 تومان     تعدادمشاهده  1  


دانلود,بررسی پاورپوینت سبک و شیوه رازی,pptx
 
  مطلب مفید  
 
 
    آرشیو
 
معماری شیوه رازی
 
شيوه رازي، شيوه‌اي در معماري ايراني است كه مربوط به سده پنجم تا آغاز سده هفتم (سامانيان، سلجوقيان و خوارزمشاهيان) مي‌باشد. معماري اين دوره را مي‌توان مجموعه&zwnj
شیوه رازی، شیوه‌ای در معماری ایرانی است که مربوط به سده پنجم تا آغاز سده هفتم (سامانیان، سلجوقیان و خوارزمشاهیان) می‌باشد.
معماری این دوره را می‌توان مجموعه‌ای از تمام معماری‌های گذشته ایران دانست در این زمان بود که ادبیات ایران نیز زنده گشت و فردوسی شاهنامه را برای ایرانیان به جا گذاشت که یکی از پر افتخار ترین آثار ادبی ایران است. معماری نیز در این دوره با نغز کاری پارسی، شکوه و عظمت پارتی و ریزه کاری خراسانی همراه بود.
معماری در این دوره مشخصات معماری گذشته را در کاربری‌های جدید به کار برد. در این دوره با فراوانی‌های انواع معماری روبرو هستیم که در آنها از معماری‌های قبل از اسلام الگو گرفته شده است. در واقع با تشکیل حکومت سامانیان در شرق امپراطوری اعراب، اولین حکومت نیمه مستقل ایرانی تشکیل شد. حکومت طولانی و نسبتا طولانی این دولت باعث گردید تا نهضتی آغاز شود که به درستی از سوی بسیاری از محققین به عنوان تجدید حیات علمی و ادبی ایران دوره اسلامی نامگذاری شده ‌است. این دوره در حدود چهار قرن که با دولت سامانیان آغاز و حضیض آن با دولت خوارزمشاهیان است.
 
 
 
  بخشی از مطلب  
 
 
آغاز در شمال ایران بوده است
اما در شهر ری پا گرفته و بهترین ساختمانها
در این شهر بوده و در غارت شهر به دست
محمود غزنوی از بین رفته است.
 
ویژگی‌های سبک رازی: ?- پلان مستطیل شکل ?- فضای ایوانی ?- مصالح اولیه آجر ?- ساخت ایوان ?پلان ایوان مربع شکل می‌باشد) ?- استفاده از طا ق های جناقی (تیزه دار) ?- ساخت گنبد و متعلقات آن (گوشواره و فیلپوش)، گنبدها بر پشت ایوان جنوبی ساخته می‌شده است. ?- ساخت زوج مناره بر ایوان جنوبی ?- استفاده از تزئینات (گچ‌بری، آجرکاری، گره‌سازی، کاشی خشتی)
بناهای سبک رازی:
?- مقبره ی امیر اسماعیل سامانی در بخارا ?- گنبد سرخ مراغه ?- مقبره‌ی امیر ارسلان جاذب در مشهد ?- برج رسگت در سواد کوه مازندران ?- برج لاجیم در مازندران ?- برج اردکان در گرگان ?- برج مهماندوست در دامغان ?- برج طغرل در شهر ری ?- برج علاءالدین تکش در ورامین ??- برج مقبره‌های خرقان در همدان ??- گنبد قابوس در گرگان ??- مسجد برسیان در اصفهان ??- مسجد جامع اردستان ??- مسجد جامع کبیر قزوین ??- رباط شرف (کاروانسرای شرف) در سرخس ??- مسجد جامع گلپایگان ??- مسجد جامع اصفهان (عتیق اصفهان) ??- گنبد علویان درهمدان ??- پل شهرستان در اصفهان ??- حرم حضرت عبدالعظیم
 
محل رشد شیوه رازی بوده و بسیار آباد. در کتاب هفت اقلیم آمده است که این شهر دارای شش هزار مدرسه و خانگاه چهارصد حمام هزارو هفتصد مناره ۹۶ محله و در هر محله ۴۶ کوچه و در هر کوچه هزار خانه بوده است. جمعیت : حدود یک میلیون و نیم و در جنگ حدود ۷۰۰۰۰۰ نفر کشته شده اند.
 
آرامگاه های برجی: به صورت   ۴.۵.۶.۸  گوشه است یا استوانه ای شکل . مانند :  گنبد قابوس که به صورت پره دار است .
 
در شیوه رازی ساخت تاق و گنبد
پیشرفت کرد .
 
انواع تاق: چفد تیزه دار . تاق های چهار بخش. کاربندی . تاق کلنبو . چهار ترک .
 
انواع گنبد: گسسته رک ( گنبد قابوس )
خاگی با چفد مازه دار   (گنبد تاج الملک
در مسجد جامع اصفهان )
 
درشیوه خراسانی بنیاد نهاده شده و  در شیوه رازی  طرح شبستان  به   چهار ایوانی   تبدیل شد. گنبد خانه جنوبی توسط خواجه نظام الملک ساخته شده. برای هماهنگ کردن طرح گنبد خانه با شبستان ستون های زیر گنبد را چهار تایی به هم پیوسته اند ..
۱- میانسرا  ۲-گنبد خواجه نظام الملک ۳-گنبد تاج الملک ۴-صفه صاحب ۵-صفه درویش ۷-صفه شاگرد ۸-دارالشتاء یا شبستان زمستانی ۹-مسجد کوچک الجاتیو
دارای دو میان سرا ی تو در تو      تاق ها چهار بخش و کلنبو می باشد از منابع آبی کاملا دو بوده  و حتی قنات هم نداشته  است. آب مصرفی کاوانسرا  از آب باران بوده است  . بام ها به سوی ناودانها شیب دارند  . زیر ناودانها لگنچه های سنگ  وجود دارد و آب را به آب انبارها می رساند .
بخش های از این مسجد در شیوه خراسانی ساخته شد و در شیوه رازی به یک ایوانه تبدیل شد . آجر کاری بسیار دقیقی دارد .      شبستان بلندی دارد. با تاق های آهنگ .ترکین وکلنبو پوشانده شده است . گنبد دو پوسته بوده  ذرونی به روش تکین و بیرونی شبدری تند
در سه مرحله ساخته شده است. ۱-از طرف جنوب شروع شده است ۲-با احداث ایوان جنوبی بر روی شبستان جنوبی  و احداث رواق های شرقی و غربی گنبد و ایوان طرح شبستان ستون دار  به خود میگیرد . ۳-اقدام به تقویت ستون ها می شود و دیوارهای قطور جایگزین می میشود . ۴- احداث ایوان شمالی سرقی و غربی . ایوان شمالی مستقیم بر روی آثار مسجد اولیه بنا شد.
 


کلمات کلیدی مرتبط:
سبک و شیوه رازی ,pptx ,دانلود,بررسی پاورپوینت سبک و شیوه رازی,pptx , مطلب مفید , , , آرشیو , ,معماری شیوه رازی , ,شيوه رازي، شيوه‌اي در معماري ايراني است كه مربوط به سده پنجم تا آغاز سده هفتم (سامانيان، سلجوقيان و خوارزمشاهيان) مي‌باشد. معماري اين دوره را مي‌توان مجموعه&zwnj ,شیوه رازی، شیوه‌ا,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود بررسی پاورپوینت معماری دوره ساسانی
دانلود بررسی پاورپوینت سبک معماری خراسانی
دانلود بررسی پاورپوینت سبک معماری آذری
دانلود بررسی پاورپوینت معماری شیوه رازی
دانلود بررسی پاورپوینت معماری سرزمین مصر
دانلود بررسی فایل پاورپوینت معماری فرم
دانلود بررسی فایل پاورپوینت مکتب شیکاگو
دانلود بررسی پاورپوینت معماری پرش کیهانی
دانلود بررسی پاورپوینت بررسی سبک معماری چین
دانلود بررسی فایل پاورپوینت معماری کشور ترکیه
دانلود بررسی فایل پاورپوینت معماری کشور عراق
دانلود بررسی فایل پاورپوینت معماری سبک مغربی
دانلود بررسی فایل پاورپوینت معماری فوتوریسم
دانلود بررسی پاورپوینت سبک معماری کانستراکتیویسم
دانلود بررسی فایل پاورپوینت سبک معماری کلاسیک
دانلود بررسی فایل پاورپوینت معماری یونان باستان
دانلود بررسی پاورپوینت معماری جمهوری سوریه
دانلود بررسی فایل پاورپوینت سبک معماری فرانسه
دانلود بررسی پاورپوینت معماری کشور مالزی و سنگاپور
دانلود بررسی معماری هوشمند (بخش دوم )پاورپوینت




:: بازدید از این مطلب : 101
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 خرداد 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: